ZON ZON ZON

25 augustus 2009 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Heerlijk, wakker worden met het zonnetje in mijn kamer! Dus short, T-shirt en een sjaal voor de zotte wind... Laat de zomer maar komen!

Deze voormiddag hadden we vergadering met alle mentoren, een soort van straathoekwerkers van de verschillende townships.  Ze brachten verslag uit van een vorige workshop over angsten. Wat een verhalen! Verkrachting, alcoholverslaving, ... Dit wordt echt een oefening in het afbakenen van grenzen...

Deze namiddag wat praktische zaken in orde gebracht in de stad, in de hoofdstraat was het heerlijk warm met een zwoele wind uit de zee! Er zijn heel wat sjieke winkels voor de rijke toeristen, maar ik ben er in geslaagd van voor 40 Rand (=minder dan 4€) fantastisch warme bompa sloefen te vinden. Het zicht over de baai is hier trouwens altijd adembenemend! Strand, reusachtige golven, bergen op de achtergrond, prachtig!

Omdat we geen wasmachine hebben, heb ik voor de eerste keer was naar het wassalon gebracht en vier uur later kreeg ik hem gewassen en gestreken in een plastiek zak terug. Handig en op deze manier steun je de plaatselijke economie een beetje, want momenteel is Plett zo goed als leeg. Benieuwd wat dat zal worden als de toeristen arriveren en de bevolking verviervoudigd!

Ondertussen gaat mijn zoektocht naar een autootje verder. Voorlopig is de beste optie een witte (?!) vw golf van 95. Volgende week rijd ik nog naar George (130 km) om de volgende vrijwilligers op te halen aan de vlieghaven en dan heb ik de tijd om wat grotere garages te bezoeken.

Vanavond vroeg mijn bedje in, want morgen is mijn eerste echte schooldag, dus om 6.45 (ja, ja, je hebt het goed gelezen) klaar staan aan de oprit van de N2 op een kwartiertje stappen van thuis. Daar pikt de directeur Lotte en mij op en dan begint mijn loopbaan als zijn assistente. Duimen hé!

1. Erika Veestraeten:
    Hey Jørgi,

Leuk om je Afrika-avontuur te kunnen volgen. Geniet maar volop van de zon, zon, zon en van de fijne ervaringen. Als ik je één raad mag geven: is een vw golf wel een goed idee :)? Zijn er echt geen andere auto's te vinden...?
    Groetjes,
    Erika
  2. mikaela:
    Hey!

We duimen dat het lesgeven meevalt!

Michiel vraagt zich af of je die walvissen al gezien hebt.
    Kus.
    mikaela
  3. Kirsten De Schrijver:
    Dag Jorgi

Ik mag morgen ook naar school gaan werken!
    Veel plezier met je bompasloefen!

Kirsten
  4. Kaat (nicht van Kaat):
    25 augustus 2009
    Ik wilde net hetzelfde als Kirsten schrijven. Kirsten, tot morgen dus.
    Ga morgen inschrijven.
    Benieuwd of er nog zwangere collega's zijn, want er lijkt elke dag wel een nieuwe bij te komen. Ze zullen het zelf wellicht wel schrijven!

Geniet, geniet, geniet!!!
  5. Kathleen Verreet:
    Hey jorgi,

ik mag morgen ook een dagje gaan werken op het SJI, gelukkig niet zo vroeg als jij!!!
    Geniet van je dag en tot schrijfs!!!

Kathleen
  6. Annik Bervoets:
    Hey Jorgi

Ik ben ook al sinds maandag terug paraat. Ik wil ook wel van die warme bompasloefen voor in de winter.

Hou je goed.
  7. tina:
    Elaba Jørgi,
    SUPER om te lezen dat je zo'n toffe verwelkoming hebt gehad. Een beetje zon, een beetje wijn & mojito, leuke mensen leren kennen....klinkt allemaal heel goed!!! VEEL SUCCES voor de eerste lessen, je gaat dat super doen!!

ENJOY IT BIG TIME

Tot mailsXXXXX
    TINA
  8. Annelies:
    Hey Jorgi,

Het is me eindelijk gelukt om eens op je blog te komen kijken. Fantastisch dat we alles zo mee op de voet kunnen volgen.
    Amuseer je nog met alles wat je doet en gaat doen.

Annelies en Co
  9. arne min:
    hey jorgi
    fijn om je gebeurtenissen te kunnen lezen!!
    hopelijk heb je een fijn klasje!
    maar jah zo'n toffe klas als die van ons vorig jaar dat is bijna onmogelijk hé!
    groetjes!
    arne
  10. Thierry Van Camp:
    26 augustus 2009
    t'Is inderdaad leuk om je blog te lezen, je bent echt wel enthousiast. Is er eigenlijk en uurverschil met ons?, tzal niet veel zijn allicht. De zon staat wel in het noorden hé. Mij hebben ze in het eertse middelbaar nog geleerd: "de zon staat nooit in het noorden"; dat mag je daar niet zeggen hoor!
    Zo horen wij ook nog eens dat wij hier in Europa wel erg verwend zijn met luxe als je leest hoe ze daar hun plan moeten trekken met een klein budget.
    Alé doe zo voort zouden we zeggen en we lezen graag verder; veel succes en tot een volgend schrijven.
    Groeten vanop 1500m, Thierry en Sophie.
    PS.: in een kleine 2 weken zijn we dan met 3.
  11. greet hardy:
    Hey Jorgi

blij te horen dat alles voorlopig goed gaat.
    Zo te zien zijn er nog gegadigden voor bompasloefen, misschien een ideetje om een handeltje op te starten? Zeker interessant naar de feestdagen toe.
    Voor de rest ben ik al een paar dagen terug aan het werk hier op school. Alles gaat z'n gangetje.
    Misschien moeten we volgende keer een lijstje maken van al de zwangere op het SJI; het ziet er naar uit dat het weer een vruchtbaar jaar wordt.
    Veel succes!

Groet, greet
  12. Femke:
    Hé Jørgi,

ondertussen geraakt mijn kast hier opgeruimd en maak ik de eerste voorbereidingen voor september.
    Ik ben blij van je te horen, want regelmatig denk ik van hoe zou het nu in Afrika gaan?
    Geniet ervan en succes!
    Dikke knuffel,
    Femke
  13. Kitty:
    26 augustus 2009
    Klinkt goed, maar is er ook een tennisbaan? Kwestie dat ge nog met eens meekunt als ge terug komt.
  14. Herman Lynen:
    26 augustus 2009
    Helaba, alles verloopt daar blijkbaar vlotjes..?
    Grenzen bewaken is een oefening die we ook hier dagelijks moeten maken hoor, maar daar lijkt het ietsjes concreter en confronterender. Opletten dus maar!
    De échte start zal best wel spannend zijn maar ook heel boeiend. Ik hou je in de gaten...!

Doei x
  15. Marc Schaepherders:
    Hey Jørgi,

Heel tof dat we op deze manier jouw belevenissen daar kunnen volgen! Wij beginnen er ook zowat aan, maar voor jou zal het nog "net iets" spannender zijn ...
    Maak er het beste van ginder ... en geniet van alle nieuwe ervaringen! Groetjes.
  16. Kristine Van Mechelen:
    Jorgi,

Blij te kunnen lezen dat alles goed verloopt daar.
    Jammer dat ik je niet meer gezien heb voor je vertrek, maar ik heb wel al dikwijls aan je gedacht hoor!!!
    De wiskundeleerkrachten van het eerste jaar hebben ook al veel vergaderd de laatste dagen!! Onze trein is ook vertrokken!!
    Ik wens je het allerbeste!!
    Liefs,
    Kristine
  17. ingeborg:
    26 augustus 2009
    Hola! Veel succes morgen met de lessen, maar vooral met de wekker! x ingeborg
  18. Nadia Vermariën:
    27 augustus 2009
    dag Jorgy !

Blij te horen dat je Afrika- avontuur goed begonnen is ! En plezant dat we alles mee kunnen volgen !
    Dit moet echt als leven in een droom zijn ... zoveel nieuwe dingen ontdekken en je ten dienste stellen van de jonge studentjes ginder die wellicht heel dankbaar zijn als ze kansen krijgen om te mogen studeren !
    Het ga je goed ginder, hier zullen we je missen maar we denken vaak aan je hoor !

veel liefs, nadia