eerste schooldag

26 augustus 2009 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Amai, mijn wekker om kwart voor zes! Crazy!

Om kwart voor zeven een kilometer gewandeld in het pikkedonker en wat gezever en dan komt de directeur er op Afrikaanse tijd om 10 over zeven aan!? We moeten naar telkens een 20 minuten rijden langs de N2 richting Port Elisabeth, met aan onze linkerzijde voortdurend een prachtig uitzicht op de baai.

Crags is een primary school, met grade 1 to 9, dus eigenlijk van het eerste leerjaar tot en met het derde middelbaar. De school telt 650 leerlingen en 16 leerkrachten. De dag begint telkens met een gebed en een speechke van de directeur. Daarna mogen collega's nog iets melden. Vanmorgen hadden er 2 een mededeling, maar daar heb ik nog niet zo veel van verstaan. Afrikaans lezen gaat heel vlot, de rest zal stilletjes aan wel volgen hé!

Daarna mocht ik "even" wachten (75 minuten) en toen startte mijn Afrikaanse loopbaan als assistent van de directeur. Zijn mails lezen en bijlagen samenvatten, verslagen typen (in het Afrikaans op een qwerty klavier), enquêtes invullen enz.  Vandaag heb ik zijn klassen geobserveerd, omdat ik vanaf volgende week zijn lessen EBW (ekonomiese en bestuurs wetenskappe) overneem in grade 7, 8 en 9 (dus eerste, tweede en derde middelbaar). In de klassen zitten net geen 40 leerlingen in houten banken, puur nostalgie. Voor het observeren was het wat wringen, wat de leerlingen natuurlijk super grappig vonden.

Ik had meteen ook de kans om hen eens rustig te observeren en het is echt ontroerend hoe weinig ze hebben, hoe gescheurd sommige rugzakken zijn en hoe schaars hun pennenzakje gevuld is. Maar ze hebben wel allemaal een stralend witte lach! De collega's zijn heel joviaal en bij een temperatuur van 14 graden met alle ramen en deuren open, doet die warmte best wel deugd!

Om half drie zaten we op de terugweg met z'n drieën op de achterbank van een witte toyota corolla met stoelovertrekken met koeienpatroon, cool hoor!

Vanavond wordt een tv-avondje want buiten woedt er een klein stormpje.

1. Gerd Van den Broeck:
    dag Jorgi

Leuk om elke dag iets te lezen van jou en te horen dat het allemaal goed gaat. Geniet er van!

veel groetjes
    Gerd
  2. Hanne:
    26 augustus 2009
    Ik leef helemaal mee !!! Leuk... ik volg je dag op dag..... zelf ben ik nog niet in staat om een blog te schrijven... aanpassing na ZA is bijzonder moeilijk.
  3. Marjan De Jonghe:
    Hey Jørgi !

Leuk je avontuur te volgen ! Ik hoop dat je niet elke werkdag om kwart voor zes uit bed moet. Vandaag op school geweest en het gonst er al van de bedrijvigheid. Geniet van alle nieuwe uitdagingen, en hou me op de hoogte ! Groetjes, Marjan.
  4. Femke:
    26 augustus 2009
    Ja ja, het Afrikaanse ritme!
    Even wennen zeker na het haastige leven hier in ons belgenlandje!

groetjes,
    Femke
  5. Bob Mermans:
    26 augustus 2009
    Ja... als ik dat zo lees, da's andere koek dan het ouwe getrouwe SJI :)
  6. Marijke C.:
    Hallo Jorgy

Hoe speel je dat klaar in het Afrikaans:-)? Leuke foto's ook!
    Nog een fijn verblijf daar.
  7. Els Vanderheyden:
    27 augustus 2009
    Fijn wat van je te horen! Ik vroeg me al af hoe het met je zou zijn...
    Houd je goed!!
  8. katrien fagot:
    Jorgy,

Veel succes op je grote avontuur!
    Ik volg mee!

groetjes!
  9. vermylen katrien:
    Hej Jorgi,
    We denken aan je, veel geluk daar en maak er de trip van je leven van, ga je proberen zoveel mogelijk te volgen hoor!
    Dikke zoen, Katrien Vermylen
  10. Isabelle:
    27 augustus 2009
    amai, da moet nogal aanpassen zijn!
    geniet van het weer daar en nog veel plezier he!

x Isabelle
  11. hilde:
    Hallo Jorgi
    fijn dat jij ook al aan het werk bent
    geniet maar van de ' stralende witte glimlach ' van de jongeren - fijn dat wij je dag aan dag kunnen volgen -
    hier alles ok
    met de kroost hier alles goed
    wij zijn volop bezig met het voorbereiden van het huwelijk van onze jongste telg ( volgend jaar in september )
    succes met de doorlichting ... maar daar ben jij na die van SJI toch al een vrouw met ervaring in hé
    lieve groet
    hilde
  12. Lut Verlinden:
    28 augustus 2009
    Hallo daar,

Super tof om al je verslagen te kunnen volgen. Koeienpatroon.... inderdaad cool. Misschien een idee voor je eigen autootje. Hier in de bubbels ook alles ok. Tot later.

Liefs
    Lut