wijn, wijn en nog eens wijn

8 november 2009 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Vrijdag namen we afscheid van ons appartementje in Simon's Town en vertrokken we richting Stellenbosch. Daar bezochten we eerst Spier, een gigantisch wijngoed met conferentieruimtes, een amphitheather, een hotel, een speeltuin, alles er op en er aan!  We proefden er drie verschillende wijnen ieder (dus 9 hé) en genoten van een leuke picknick. Daarna bezochten we Bergdal, een wijnkelder in de rotsen uitgegraven. We kregen er een volledige rondleiding, een videopresentatie en uiteraard ook een proeverij. Dit keer waren het 5 verschillende wijnen. Godzijdank zijn dat telkens kleine glaasjes, want anders zou ik het als BOB niet ver meer brengen.  We reden door naar Franschhoek waar we voor twee nachten onze intrek namen in een selfcatering lodge. Zaterdag bezochten we eerst het stadje, waar de Huguenoten zich vestigden en in een museum kon je fraaie dingen zien. Daarna reden we naar Nederburg, een mooi wijngoed waar we uiteraard opnieuw proefden! Onvoorstelbaar wat je hier krijgt voor 15 Rand (minder dan 1,5 €). Via Paarl en Wellington reden we weer huiswaarts. Ondertussen was het erg beginnen waaien en tegen de avond begon het gigantisch te regenen. Tot vanmiddag zaten we in een reuze regenbui!

Vandaag zetten we onze reis verder naar Oudtshoorn. Via de N1 (die naar Johannesburg leidt) en de R323 bereikten we de Seweweekse Poort. Een prachtige bergpas met adembenemende zichten! Hier heb ik al wel 10 soorten bergen gezien! Structuur, begroeiing, kleurschakeringen, oorsprong, uitsnijding, ... (verontschuldiging aan de geografen voor de povere bewoordingen) zijn telkens helemaal anders! Tegen de late namiddag bereiken we via een stukje Route 62 (de naamsverwijzing mag je letterlijk nemen, het is echt een toeristische route) Oudtshoorn waar we bij Pick en Pay nog even wat voorraad inslaan voor we verder rijden naar onze volgende lodge. Dit keer slapen we twee nachten in een heel gezellige lodge, met een prachtig uitzicht op een vallei, bewoond door struisvogels.

1. Johan,Els,Charlotte, Matthis:
    8 november 2009
    dag vriendje,
    't is zo fijn te weten dat je het naar je zin hebt ginder ver in Afrika. We lezen wekelijks je avonturen. Bij ons gaat alles vlotjes zijn gangetje, geen groot nieuws maar alles dik ok.
    heel veel liefs van ons 4! xxxx