verzamelde weetjes

5 november 2009 - Cape Town, Zuid-Afrika

- in Zuid-Afrika loopt het water inderdaad tegen de klok in naar het afvoergaatje

- op 1 dag heb je meestal een stukje van elk van de vier seizoenen, echt een “laagjes” mode

- het sterrenstelsel is hier helemaal anders dan bij ons

- de zon komt hier ook op is het oosten, maar gaat over het NOORDEN onder in het westen

- mengkranen zijn hier nog niet in gebruik

- dubbel glas vinden ze een overbodige luxe

- centrale verwarming is voor hen een follieke uit Europa, voor echte watjes

- de schoolplicht loopt tot 16 jaar

- aan de kassa worden je boodschappen door een tweede kassierster ingeladen

- belwaarde heet hier airtime en dat wordt ook gebruikt voor de vaste lijnen

- de telefoonrekening ga je hier betalen in een telcom-winkel (plaatselijke belgacom)

- maar weinig mensen hebben postbedeling aan huis, de meesten hebben een postbox

- als je niet extra betaalt, heb je 4 televisiezenders, met elke 10 minuten reclame

- in een restaurant wacht je net zoals in Amerika tot je een tafel toegewezen krijgt

- vermits obers leven van de fooien krijg je onberispelijke service

- elk stopcontact kan je hier met een schakelaar afzonderlijk bedienen, wat even wennen is als je de waterkoker wel inschakeld, maar de schakelaar niet...

- het elektriciteitsnet zit hier overal super onveilig in elkaar, verdeelstekkers in het stopcontact en dan nog eens verlengkabels in verlengkabels, ... geflipt

- op straat staan kleurlingen die je aanwijzen waar je mag parkeren, ze bewaken je auto en bij het wegrijden houden ze het verkeer tegen, dit alles uiteraard tegen een kleine vergoeding

- in de townships wonen even veel honden als mensen

- kinderen gaan pas vanaf 6 jaar naar school, daarvoor is er grade R, de crèche is te duur

- voor kleuteronderwijzeressen (grade R) is er geen vergoeding, daar moet de school zelf een omhaling voor doen

- elke onderwijscyclus duurt drie jaar (grade 1-2-3, 4-5-6, 7-8-9) en voor elke cyclus krijgt een leerling 4 jaar de tijd, zijn die vier jaar voorbij, dan mag je op basis van je leeftijd naar de volgende cyclus

- voor Xhosa-kinderen die na grade 3 arriveren (uit Transkei bijvoorbeeld) is er geen extra taalondersteuning, zo heb ik in grade 8 een jongen die geen woord Engels of Afrikaans verstaat...

- Zuid-Afrikanen kunnen alle dagen braaien en hebben daarvoor geen groenten nodig

- “Don’t drink and drive” is hier in praktijk niet echt van toepassing, dat is volgens hen iets voor brave Europeanen

- sensibiliseringscampagnes voor te snel rijden kozen nu voor de slogan: ARRIVE ALIVE

- autostrades lopen hier soms dwars door een township, waardoor je van 120 km/u ineens maar 40 km/u mag rijden

- het stuur staat hier uiteraard rechts vermits we links rijden, maar de pinkers (richtingaanwijzers) kunnen zowel links als rechts staan, bij mij staan ze rechts en dat is super wennen

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bart Callaert:
    7 november 2009
    Jorgi,
    Je hebt een mooie week gehad met je uitstap naar Cape Town. Fantastisch leuke foto's. En de weetjes zijn ook wel grappig. Het getuigt allemaal over het feit dat je het daar wel naar je zin hebt. Je hebt trouwens al beslist om tot de zomer te blijven, las ik.
    Intussen is hier het herfstverlof van de kids en van Karin bijna achter de rug. Ze hadden het nodig want hebben zware weken achter de rug. Joris met zijn presentatie van zijn boek en Nele met haar toneelvoorstellingen. Op school doen zij het beide zeer goed. Zij willen je natuurlijk niet ontgoochelen, nu je op verplaatsing les geeft ;-)
    Samen met Karin ben ik begonnen aan onze laatste twee weken van ons persoonlijk conditieprogramma. Einde volgende week de hertest en dan zullen wij weten of onze conditie verbeterd is.
    Groetjes vanuit een bewolkt en regenachtig, herfstig Aartselaar, (bij ons is de winter op komst, weet je nog?)
    Karin, Nele, Joris en Bart
  2. Marc Bellinkx:
    25 november 2009
    Dat eerste weetje is vooral GIEREEEE
    want ...
    zou het nu zo zijn ??