3 weken en bijna 5000 km later

23 november 2009 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

De vakantie zit er op... Het weekje Plettenberg is gevlogen! Wat was het ongelooflijk fijn om mama en papa rond te leiden in mijn eigen dorpje!

Tot en met de lunch hadden we telkens zon op het terras, dus genoten we daar van de rust en in de namiddag gingen we op pad. We bezochten de school, waar we ontvangen werden door Mister Louw en Mister Andrews, die me allebei de hemel in prezen! Wat een berg complimenten... Nadien nam ik hen mee naar Miss Koeberg haar klas (die kindjes zijn gewoon van elke week de toeristen die passeren te ontvangen). Ze zongen liedjes, deden dansjes en 1 pagadderke bracht zelfs een gedichtje. Super schattig! Mama deelde ballonnen uit en bekeek met heel veel aandacht de schriftjes van deze eerstejaartjes. Super trots waren ze allemaal. Ik gaf een rondleiding in de township en toonde hen de speciale plekjes. Daarna bezochten we uiteraard de kralenwinkel van de mama`s. Echt mooie leuke spulletjes liggen daar!

Ik stelde hen voor aan Rocky en de jongens, nam hen mee naar Nature`s Valley waar we een Indisch huwelijk zagen in een tent op het strand! We bezochten Robberg, reden langs verschillende Pinus-bomen,  die de zeelieden vroeger plantten om een reservemast te hebben wanneer ze langs de kust vaarden en hun mast brak in een storm.

We reden een dag langs de N2 naar Mosselbaai en Knysna. Twee geschiedenisleerkrachten die moeten uiteraard het replica van het schip van Bartolomeo Diaz bezoeken he! Onderweg bezochten we ook Wilderness, een heel mooi dorpje met een fijne lagune, waar de weg bovendien even over de spoorwegbrug liep (moet kunnen...). In Knysna genoten we van winkeltjes en de boten aan de Waterfront (wat cape town kan, kan Knysna ook, maar dan in het klein...).

We gingen uiteraard langs bij het BIA-huis en ik toonde hen mijn flatje, parkeerplaats, bureau, ... Je weet wel, de heel gewone dingen. Ze maakten kennis met het BIA-team en ook met Remi en Lieve die als contactpersonen voor de organisatie 6 maanden per jaar in Plett doorbrengen. Die gaan dus nog zeker in mijn verhalen voorkomen!

Vermits ik hier de goeie restaurantjes ken, waren ook de avonden gezellig gevuld! We hielden zelfs een pool-competition, vermits het appartement uitgerust was met een 3/4 size pool table. Lachen geblazen hoor! Medium hit, hard hit, left, right, a bit more...

Op vrijdag was het inpakken en startten we voor het laatste traject van de reis. We stopten bij Cape Agulhas en jaren na een gezinsfoto op het meest zuidelijke puntje van Portugal stonden we met z`n drieën op het meest zuidelijke puntje van Afrika. Vreemd gevoel! Nadien vervolgden we onze weg naar Hermanus, waar we een half uur na aankomst al walvissen zagen! Fantastisch!

Via een ongelooflijk mooie strandweg reden we via Gordon`s Bay naar Strand, waar de valiezen voor de laatste keer werden uitgepakt en ingepakt, gewogen en nog eens gewogen... Na een verfrissende douche trokken we richting de vlieghaven, waar er nog ongelooflijk veel moet gebeuren voor de world cup van juni 2010! En toen was het tijd voor afscheid! Daar ga ik niet stoer over doen, tranen, krop in de keel, ... het hele packetje!

Terug naar Strand om na te genieten van de mooiste vakantie van mijn leven! Wat een fantastisch land, met ongelooflijk vriendelijke mensen, de meest uiteenlopende landschappen, veel beesten, mooie bloemen en planten, lekker eten, heerlijke wijnen, een fijn klimaat (met bangelijke wind!), ... zo kan ik nog wel even doorgaan hoor...

Op zondag reed ik de bijna 500km terug naar Plett waar ik net op tijd arriveerde voor een ... inderdaad BRAAI. Liesje (een vrijwilligster van 11 jaar geleden) en Jarrod kwamen langs met Jack, hun 2-jaar oude schat, Jeremy een vriend van Rob was van de partij en Sharon van Modgaji kwam logeren. Een leuke bende en een fijn einde van het weekend.

Vandaag start ik terug in de Crags. De leerlingen doen deze weken eindexamen, dus strakjes rijd ik met 80 economie-examens naar huis. Dat wordt verbeteren, in het zonnetje! Op dit moment houd ik toezicht bij grade 9, die allemaal opdrachten op pc moeten afwerken en kan ik ondertussen mijn in word voorbereide teksten op het net gooien! Het doet echt deugd om weer op school rond te lopen. Het schooljaar loopt op zijn einde, dus heel veel werk is er niet meer, maar dan wacht er weer werk op kantoor...

Afgelopen dus met de toeristische verhalen en terug naar de uiteindelijke doel van dit gap year. Back to basics!