Beestjes... allemaal beestjes

14 november 2009 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Dinsdag vertrokken we heel vroeg in Oudtshoorn, omdat we een hele rit voor de boeg hadden. Opnieuw alle spullen in de koffer laden, we breken elke keer ons record! Via De Rust en Willowmore bereiken we Steytlerville waar we de weg vragen naar Modgaji. Het is een reservaat voor cheeta’s, waar Yuko werkt (de trouwe lezers kunnen volgen) en waarlangs het traject loopt van de tours die Bruce aanbiedt. Ze houden 8 cheeta’s in kooien zo groot als een voetbalveld en laten hen elke dag “uit”. Dit betekent dat ze met hen gaan jagen, dus echt los laten lopen en kijken hoe ze een dier doden en verslinden. Beetje luguber, maar hier gewoon bittere ernst! De bedoeling is van deze dieren los te laten in de natuur en daarvoor moeten ze echt getraind worden. Jacques, die hier 2 jaar werkt, leidde ons rond, met Milo, een meerkat die hier als huisdier leeft, op onze hielen. We mochten vlak bij de cheeta, echt zoals de koninklijke families vroeger. Wat een ervaring! We zagen de kittens van een wilde kat, super schattig!

Nadien reden we door naar Addo Elephant Park, waar we meteen onze intrek namen in een lodge. En geloof het of niet, ik kreeg korting als “Zuid-Afrikaan”! We laadden de auto uit, je kon mijn nissanneke echt horen zuchten, hij komt zeker 10 cm naar omhoog als alle bazar er uit is. Tegen vier uur stonden we aan de echte poort van het wild gedeelte. In de late namiddag zie je blijkbaar makkelijk beesten en dat klopte volledig. Na 500 meter zagen we rechts een olifant en terwijl we volledig geconcentreerd foto’s namen, naderde er langs links eentje tot op 1 meter van de auto met een volledige kudde in zijn voetsporen! Wat een ervaring! Op iets meer dan twee uur tijd zagen we olifanten, rood hartebeest, kudu, een schildpad, buffels, ... Onvoorstelbaar! Gelukkig zien 3 paar ogen veel, want het is compleet geflipt hoe die beesten volledig opgaan in hun omgeving! Je rijdt tegen 30 km/uur en dan nog mis je vaak een beest. Dit park heeft trouwens een heel andere vegetatie dan Mountain zebra park dat ik in september bezocht, waardoor je een heel andere ervaring hebt. We zagen bovendien kudu’s vechten, koerske lopen, ... super hoe echt dit is!

’s Avonds zagen we van op het terras de buffels grazen en na het eten genoot ik buiten van de geluiden! Dat is echt het voordeel van logeren in het park! We hoorden leeuwen, hyena’s, kikkers (ja, niet echt wild, maar toch het vermelden waard), ... Toen ik ’s nachts het raam wilde openen zat daar een reusachtige spin! Wel 10 cm doormeter (poten meegerekend hé, wat had je gedacht) en een lijf als een grote knikker en lieten ons later vertellen dat het de tegenhanger van de tarantula was!

Om zes uur ’s morgens stonden we als echte “die hards” terug aan de poort. Zonsopgang is uiteraard ook een ideaal moment voor een bezoek aan een wildpark. Dit keer zagen we elanden, wrattenzwijnen (pumba’s voor de Lion king-fans) –wat zijn die ongelooflijk lelijk...- zebra’s, jakhalzen, een rooikat, een meerkat, heel veel soorten vogels, ... Mijn lievelingsbeesten zijn kudu’s, ze hebben super schattige flaporen, de mannekes hebben prachtige geweien, ze hebben hele fijne snoetjes en als je een foto wil nemen, kunnen ze echt poseren. Een park met 400 olifanten, brengt natuurlijk ook veel stront met zich mee! Niet te geloven! Met de waarschuwing dat je er niet mag over rijden, want een mestkever van een 6-tal cm groot rolt de verse stront naar de kant... Maf hé! In de natuur past echt alles als een puzzel in elkaar! We zagen een kever die eventjes pauzeerde. Fantastisch dat zo’n klein beestje deel uitmaakt van de schoonmaakploeg!

In de late voormiddag verlieten we Addo (na 150 km tussen de dieren) via de zuidelijke poort en reden we naar Plettenberg Bay. Na een blitsbezoek aan Port Elisabeth genoten we van een rit door het Tsitsikamma Natural Park en tegen de tijd van het aperitief stonden we bij Bruce op de oprit. Rob en Bruce vergastten ons op een echte braai, met heel veel vlees en Afrikaanse pap (maïsmeel met ajuin, tomaten, rode wijn en vleessaus) en wij zorgden voor de salade en fruitsalade. Een fijne avond, waarbij we de twee experts bestookten met al onze vragen over fauna en flora, schepen, winden, wolken, ...

Sinds gisterenmorgen logeren we voor 8 nachten in een fantastisch appartement! Als local had ik echt de kans van heel kritisch op verkenning te gaan voor logies en dat heeft duidelijk voordelen. We hebben een fantastisch zicht op de lagune en de baai, van op een 17 meter breed terras! Super! Ik heb er meteen mijn intrek genomen, zo kan Joke nog wat langer van mijn ‘flatje’ genieten.

Geniet met volle teugen van de foto’s en tot binnenkort met meer nieuws over Plettenberg en omgeving!

1. Elfi Devriendt:
    23 november 2009
    Hey Jorgi,

Zolang geleden en dan via facebook verschiet ik mij een ongeluk ;-). Waauw wat is dit allemaal...k Ga straks zeker meer lezen en ontdekken wat je allemaal van plan bent enz... Maar u moet ik zorgen dat ik niet blijf ronddwalen op je bmlog en te laat naar mn werk vertrek :-).
    Veel liefs van Elfi