vanalles en nog wat

10 maart 2010 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Na een paar weekjes radiostilte volgt hier nog eens een verslagje. Een aantal redenen voor mijn drukke agenda:

De nieuwe vrijwilligers zijn grandioos! We hebben al super veel plezier gemaakt! We zijn vaak samen op pad en da's altijd reuze gezellig! Jozefien en Charlotte zijn twee West-Vlaamse meiden die stage lopen in de kleuterklas. Altijd goed gezind, altijd lachen geblazen en zelfs als het Afrikaanse systeem een beetje tegenslaat, blijven ze er met goede moed invliegen. Super! Wendy en Lot zijn ook twee West-Vlaamse meiden die al jaren in Gent wonen. (Je kan al raden in welk taaltje de meeste gesprekken verlopen hé!) Psycholoog en maatschappelijk werker, ideaal om hier enkele maanden mee te draaien! Lot gaat mee naar Plett Sec en assisteert de leerkracht lifeskills (die ook heel goed is in het detecteren van probleemjongeren) en Wendy gaat mee naar de Crags waar we zorg dragen voor de BIA-jongeren. Gezellig, altijd compagnie in de auto! Jammer genoeg vertrekken de stagiairs al eind deze maand, dat gaat even gek zijn, want die zorgen voor bruisend leven in de brouwerij!

Ondertussen ben ik echt verwend, want mama en papa zijn ook een beetje gebeten door de Afrika-vlieg en nog een keertje gekomen. Dit keer genoten ze van twee weken rust in Plettenberg zelf met af en toe een uitstapje. Volg de fotoboek-link voor de foto's van het bezoek aan Graaff Reinet, Plett game reserve, een bezoek aan tsitsikamma en de hangbrug, de bungeejump (alleen kijken he), een prachtige zonsopgang en -ondergang, ...  Liesje's ouders waren hier op het zelfde moment, dus genoten we allemaal samen van een tocht op de Keurboomsrivier met Victor als kapitein. Prachtig! Echt idillisch, met een strandje voor ons alleen! De twee weken vlogen voorbij en spijtig genoeg zat er ook een beetje regen in, maar daar waren de Zuid-Afrikanen heel blij om, want na 2 maanden droogte was het water heel erg welkom... Het was echt fijn om mama en papa nog eens terug te zien. Met alle verhalen van België, cadeautjes van de zussen, heerlijke chocolade (zelfs al paaseitjes) ... Bovendien vond ik 's avonds de tijd om met een aantal vriendinnen te bellen en dat was echt super! Vriendschap is zo kostbaar, dat besef ik hier eens te meer!

Het voorbije weekend gingen we met 40 BIA-kindjes op kamp en dat was zalig! De kampplaats lag aan een rivier en we sliepen in tenten. De activiteiten waren heel afwisselend, veel in de rivier en het zwembad, tussen de tenten liepen wilde paarden, ... Super! Opnieuw: de picasa-link is een aanrader!

Ondertussen gaat het leven op school zijn gangetje. Op de crags gaat de samenwerking met Mister Louw en de verschillende collega's heel goed. Ze komen meer en meer uitleg vragen en zo kan ik hen dingen aanleren. Op plett sec komt de huiswerkklas langzaam op gang, met niki maak ik heel veel plezier en elke dag leert ze op de pc iets nieuws!

Morgen vertrek ik met Bruce op een cruise voor de trouw van zijn zus. Alles betaald door bruid en bruidegom, tickets van George naar Johannesburg en dan naar Durban. De cruise een traktatie van het paar... Super he! Ik ben reuze benieuwd! Mijn valiesje is gepakt met een geleende jurk, geleende juwelen en handtas, want op een huwelijk was ik echt niet voorzien! Ik vind het echt spannend, beetje nostalgie he: Love Boat. Ik breng volgende week een volledig verslag!

Ondertussen denk ik na over "wat na 3 juni???" Nog een jaartje terugkomen? Huis opnieuw verhuren? Bijtekenen bij BIA? Dus in plaats van een antwoord te krijgen, stapelen de vragen zich op... Gelukkig heb ik nog even tijd om de knoop door te hakken, dus laat ik het voorlopig maar gewoon op me afkomen! Toedeloe!

1. Veerle Breyne:
    10 maart 2010
    Dag Jorgi,

Ik heb zelf wat West Vlaamse roots en ik kan maar beamen dat er tussen dat volkje veel
    g(spreek h)eestige mensen bijzitten.
    Dat je mama ook al gebeten is door de ZA microbe kon ik zien aan haar blik met de kindjes in het zwembad.
    Allicht hebben je ouders ook al kunnen genieten van veel heerlijke momenten.Zo uniek om dat samen te kunnen beleven.
    Zeg en waw met Bruce op cruise ...had je dergelijke dingen durven dromen een jaartje geleden?
    Ja schrijven dat verslag hé over de Love Boat....neen we zijn niet nieuwsgierig ...willen niets missen...
    Ik begrijp zo goed je groeiende vragen. Want hoe kan het nu verder hé ?Toch gek dat een jaar zo omvliegt en een mens weer moet overgaan tot materie en handelen. Je blijft toch kiezen voor je ziel hé.
    Heb je bemiddeling voor je huisje nodig tell me.
    Wil je graag helpen.De campus Boom van ons blijft er nog een jaartje.
    Ik wens je daar nog massa's levensvreugde,baai veel love, zon in overvloed (stuur eens wat naar hier!)en echt de tijd van je leven.
    Hartegroeten van

Veerle

ps.wat een blog allemaal ook verklapt. Zo kwam ik te weten - te lezen dat Bart Callaert uit mijn straat ook 50 werd.Niet getreurd Bart (maar zo te lezen aan je feest deed je dat niet en gelijk heb je)ik ben bijna je 5- maatje hoor en ja ook ik ga er een lap op geven... Jorgi je bent welkom hoor!
  2. Ellen:
    12 maart 2010
    Hej Jorgi,

Wat is het toch elke keer heerlijk om de verslagen van je leven daar in ZA te lezen! Ik vind het zo fantastisch voor jou dat je dit kan meemaken.
    En nu zit je te genieten op een cruise, 't kon slechter, niet? Cruise, boot, ... het brengt weer wat 'Zweden-herinneringen' boven, hé?!!
    Wij beginnen stilaan toch ook te genieten van wat zon, alleen de temperaturen mogen nog wat de hoogte in!
    Voor de rest stellen we het goed. Af en toe nog wat virusjes bij Sterre overwinnen, maar de andere twee zijn super levendig! (ik mag straks mee gaan zwemmen met 60 kindjes uit de derde kleuterklas!!!)
    Dikke kus van ons alle vijf!
    Ellen en co.