braai, braai, braai

13 februari 2010 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

In een heel korte samenvatting van de voorbije twee weken kan ik jullie vertellen dat het leven hier een aaneenschakeling is van braaien en lesgeven. Een heerlijke afwisseling!

We startten met Jarret's verjaardag, een braai op het strand, voor een jarige waterman een leuke ervaring als je vergelijkt met de koude bij jullie. We genoten tot de maan opkwam, super romantisch!

Vorige zaterdag hadden we braai bij Nickie (in die mooie villa bovenop robberg) en genoten we zwemmend in een bad met "overflow" van het fantastische uitzicht over heel de baai. Veel gelachen en lekker gegeten.

Op zondag gingen we nog eens bodyboarden en dat is altijd lachen geblazen! Dit keer stak Bruce me op het juiste moment omhoog om me in de golven te lanceren. Gigantisch hard lachen. Zand en zout water in mijn oren, neus, ... Er kwamen ook twee nieuwe vrijwilligsters aan uit Gent, origine Brugge, dus zit ik hier met een volledige West-Vlaamse ploeg, want Joke reist op dit moment met haar ouders.

Donderdagavond (in de volksmond kleine vrijdag) zetten we samen de bloemetjes buiten en maakten we ook kennis met Karlien, een meisje uit Boechout dat hier voor Volens komt werken.

Op vrijdag begonnen we het weekend met een braai bij Aletta, een heel leuke Zuid-Afrikaanse die voor Born in Africa is beginnen werken. Ze is chauffeur van het busje bij het zwemmen en geeft binnenkort naaiwerkcursussen. Ze woont heel idyllisch met zicht op de vallei. Prachtig!

Het leuke aan braaien is bovendien dat iedereen zijn eigen vlees en drank meebrengt. De vrouwen staan in voor de salade en de mannen voor het vuur en het vlees. Eerlijk verdeeld, en iedereen geniet met volle teugen!

Vandaag vallen onze strandplannen in duigen, want het is al drie dagen bewolkt... (Maar je hoort me niet klagen hoor, de beelden uit België spreken boekdelen...)

Tussen al dat braaien door ben ik heel druk bezig voor BIA. Een dagje per week naar Crags, administratie doen (en dat is een breed gegeven) en twee zware dagen in Plett Sec. Deze week gaf ik een voorbeeld powerpresentatie over België, zodat de leerlingen zagen hoe dat in zijn werk ging. Zij moeten voor hun mondelinge proef een land naar keuze voorstellen.  De BIA-kinderen die school lopen in Plett Sec moeten één keer per week naar de huiswerkklas komen en daar verzorg ik de begeleiding. Aanwezigheden, uitleg geven bij computeropdrachten en dergelijke. Het is echt leuk om ze allemaal stilletjes aan wat beter te leren kennen. Aan een aantal geef ik ook les en daarmee kan ik echt een leuke band opbouwen.

Vorige week kreeg ik telefoon van een leerling die we niet meer hadden mogen inschrijven in Plett Sec, maar op eigen initiatief was ze bij een andere school gaan pleiten en die hadden haar toch nog willen inschrijven. Ze was superblij en ik ook! Dus uniform gaan afleveren en ik kreeg een reuzeknuffel, wat fijn dat je een glimlach kan toveren!

Vanaf vorige week zijn we gestart met een zwemcursus voor de BIA-kinderen in Kranshoek, dus springen we om 1 uur in het busje en rijden we naar het zwembad van een heel mooie lodge. Prachtig! En net zoals bij de vorige cursus, bange gezichtjes en heel moedige stapjes vooruit!

Op woensdag mocht ik Isabelle vergezellen op haar zoektocht naar nieuwe petekinderen. Na een theoretische selectie doen we huisbezoeken waarbij we te weten proberen te komen hoe de gezinsituatie is. Wat een ingewikkelde familietoestanden. Weer vaak een achttal mensen in een huisje met één inkomen. Schrijnend!

Zo zijn jullie weer op de hoogte van de avonturen hier. Voor de gelukkigen: geniet van de krokusvakantie! Tot schrijfs.

1. Kathleen:
    13 februari 2010
    Hallokes,

inderdaad, hier is het krokusvakantie. Genieten ga ik doen. Heb de laatste tijd wat veel hooi op m'n vork genomen. Musical, KLJ-toneel en dan nog het Disneykinderconcert samen met de Reetse concertband en uiteraard mijn school. Allemaal wel leuk, maar zo vermoeiend. Stef is momenteel op weekend met de KLJ. Hij zit in +10, Yanne gaat het weekend van het toneel met KLJ op weekend.
    Als ik jouw verhalen zo lees, lijkt het mij steeds weer erg leuk. Hier is het winter, al een hele tijd en eigenlijk verlang ik zo naar wat beter weer. Het heeft echt wel genoeg geweest.
    Onze vakantie ligt al wel vast. 1 juli vertrekken wij samen met de Gert naar Normandië. Verder durfden we niet risceren want onze auto wordt echt heel oud ...
    Geniet nog met volle teugen daar want voor je 't weet ben je terug in Reet.

Dikke knuffel Kathleen
  2. Gaston en Agnes:
    18 februari 2010
    Van Mikaela vernamen we dat papa en mama goed zijn aangekomen.
    Geniet samen van het paradijs en het lekker warme weer!
    Hier van vandaag alle sneeuw weg en rond de vijf graden.
    Carnavalfeest bij bompa goed verlopen.
    Tante Agnes en Gaston
  3. Sharon:
    23 februari 2010
    Beste Jorgi,

Ik en mijn vriend vertrekken eind september ook naar BIA voor 6 maanden. Wij hebben van Elke uwe blog gekregen om eens te kunnen lezen en al in de sfeer te komen.
    Ik wou eens vragen of ik misschien jouw e-mailadres kon krijgen omdat wij een aantal vraagjes hebben en dat makkelijker is om neer te schrijven in een e-mail dan hier.

Alvast bedankt en nog veel plezier in Plett!

Groetjes Sharon en Ben
  4. Bart Callaert:
    2 maart 2010
    Hallo Jorgi,
    Jullie zitten blijkbaar ook geregeld aan de feesttafel. Het prettige is natuurlijk dat jullie in deze periode buiten kunnen feesten. Hier hebben wij net twee verjaardagen van de kids achter de rug: Nele 17 geworden en Joris 15. Als Karin en ik zo eens terugblikken op die jaren, dan hebben wij met die twee toch al veel genoten. Nu beginnen ze echt wel een leeftijd te hebben dat ze al eens meegaan naar dingen die ons alle vier wel interesseren. Onlangs naar een kleinkunstavond geweest. Ze beginnen zelfs de muziek te appreciëren die wij geweldig vinden. Deze week met z'n vieren naar de nieuwste show van De Nieuwe Snaar.
    Onze zomervakantie ligt ook al vast. Opnieuw naar Frankrijk. Dan is het ons moment om te braaien. Maar eerst komt er nog een redelijk zware tijd aan: voor de kinderen en Karin de schoolexamens (maar eerst nog een paasvakantie, hé), voor mezelf nog behoorlijk gevulde maanden. De financiële crisis laat zich immers nog altijd voelen. Er heerst nog steeds een drukte rond het herstellen van de bankstructuren. Bovendien worden de eindtermen van de middelbare scholen hier vanaf 11 september uitgebreid met het bijbrengen van financiële kennis. Maar daar waren wij avant-la-lettre al mee bezig, hé. ;-) Er is dus nog toekomst voor mij als de stress te groot zou worden op de bank.
    Groetjes,
    Bart