drukke weken, gevulde weekends

31 januari 2010 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Vorig weekend verjaarde Liesje en trokken we naar de camping aan de lagune.  Op de kampplaats naast ons vierde “Watti” zijn verjaardag en die had een hele bende locals uitgenodigd. Het resultaat kan je al raden hé! Heel veel plezier op het strand en een lekkere braai!  We hadden een kampplaats vlak aan het strand en dat betekent dat we wakker werden met een prachtige zonsopgang. Heerlijk!

Op zondag mocht ik mee zeilen met Jarret (Liesje’s man). Hij heeft een kleine catamaran (hobie) en da’s echt reuzeleuk. Mijn wangen en neus goed verbrand en heel veel plezier.

Maandag en woensdag ging ik naar de Crags en werkte ik de klaslijsten af. De officiële telling die het aantal leerkrachten bepaalt, gebeurde deze week, dus het was werk dat dringend was. Ondertussen heb ik dat Cemis-systeem goed onder de knie. In dit computerprogramma zijn alle Zuid-Afrikaanse leerlingen opgenomen. Een vernuftig systeem!

Dinsdag en donderdag werkte ik op Plett Sec, waar ik de laatste uniformen in orde bracht en Niki verder assisteerde. Op donderdag kwam de schoolpsycholoog (die instaat voor alle leerlingen van Wilderness tot Crags = 18000 leerlingen) langs en hield hij een uiteenzetting over motivatie en faalangst. Heel boeiend en bovendien anderhalf uur in het Afrikaans en dat was geen enkel probleem meer. Hoewel ik het nog altijd niet veel spreek, gaat het verstaan vanzelf.

Op vrijdag hadden we een vergadering met mensen die een ngo willen opstarten. Het is onvoorstelbaar met hoeveel problemen de mensen in de township worstelen... Gelukkig zijn er nog altijd heel veel gemotiveerde mensen die met veel plezier helpen. En toch trek ik soms in twijfel of het uiteindelijk wel zin heeft. Er zijn zoveel mensen al zoveel jaren aan het werk... Ik doe dit werk met zoveel plezier en ik werk ongelooflijk graag met jongeren, maar de confrontatie met een aantal ‘rotte appels’ in het onderwijssysteem en de townshipmaatschappijtjes is niet altijd even makkelijk.

Gelukkig brengt het weekend altijd zoveel leuke dingen met zich mee dat mijn batterijtjes tegen maandag altijd helemaal opgeladen zijn! Op vrijdag trokken we na “een drankje na het werk” naar het huis van een vriendin. Ze past op het huis van mensen uit Johannesburg en dat was onvoorstelbaar. Een gigantisch zicht en kei veel snufjes in het huis. Veel elektronica, speciaal ontworpen kasten, exclusieve beelden, ... Ik voelde me precies een rijke actrice ofzo... Tof he, prinses voor een avond!

Op zaterdag organiseerden ze op Rocky Road een jeu-de-boules competitie en Jarret, Victor en Bruce vormden samen een team. Wij gingen gezellig mee om te supporteren (en uiteraard om van de jacuzzi te genieten!). Het was prachtig weer en het was heerlijk. Op vrijdag waren er twee nieuwe vrijwilligsters aangekomen: Charlotte en Jozefien en ik nam hen meteen mee om van de sfeer op Rocky te genieten!

Vandaag testten we de laser (een kleine zeilboot) van Mike uit. Veel gelachen, want je hebt blijkbaar gigantisch veel koorden nodig vooraleer je het water op kan! Op een bepaald moment waren 5 mannen aan het discussiëren over welke koord in welk gaatje pastte! En wij maar lachen!

Nu geniet ik nog even van een spannend boek, want morgen gaan we weer aan de slag en starten we met een nieuwe zwemcursus. Nog meer in het water dus! Joepie!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. N.Michel en T.Lieve:
    1 februari 2010
    Hallo Jørgi,
    Met veel plezier lezen we steeds je verslagjes met al je avonturen en bezigheden. Tof werk dat je doet. Je moet je niet afvragen of het wel zinvol of nuttig is wat je doet: denk er aan hoe het zou zijn als jij, of anderen, dat allemaal NIET zouden doen, hoe het DAN zou zijn... Dan ben je onmiddellijk weer gemotiveerd !
    Vrijdagavond zijn we in Ter Dilft naar een optreden geweest van Sioen. Na een verblijf in Zuidafrika hebben ze een CD gemaakt samen met muzikanten uit Soweto. Schitterend, 2 zangers, 2 zangeressen en 2 muzikanten (allemaal recht uit Soweto) + dan de 4 van Sioen. We hebben aan jou gedacht.
    We zijn 2 weken na mekaar met ons petekinderen gaan eten, eerst met Ingeborg en Tom en dan met Christopher en Sarah (lief meisje) Plezant natuurlijk.
    Voor de rest heel druk met Spaans, keremiek en vrijwilligerswerk en N.Michel met werken...
    Lieve groeten nog van ons twee en hou je taai !
  2. ingeborg:
    2 februari 2010
    Hola! hier alles een pak minder exotisch en een pak minder afwisselend, maar we houden ons goed bezig! Nieuwe documentaire voor Canvas, bierreeks op één vanaf april, nieuwe collega voor Sputnik Com, ... Verder supergrave reunie gehad na 14 jaar met Koji uit Japan (is nu area manager van Starbucks en weet alles over koffie :-) ). Een reisje naar Japan staat dus op onze verlanglijst. Tom is al volop frommers en lonely planets aan het kopen. De eerste Japanse woordjes zitten als in ons hoofd. ;-) En nu maar hopen dat de yen keldert! dikke kussen uit Berchem en veel succes daar.
  3. Bart Callaert:
    6 februari 2010
    Dag Jorgi,
    Met je berichten voel ik af en toe al wat zon voor de komende maanden naar Aartselaar komen. Die stralen zijn welkom, want hier geeft de winter het blijkbaar niet snel op. Voor volgende week opnieuw vriestemperaturen en mogelijk sneeuw. Je hebt het juiste jaar gekozen om over de evenaar te overwinteren. Gevolg hier is dat het hier vol "snotneuzen" loopt en daarmee bedoel ik geen kleuters en dat de mensen wat bedrukt rondlopen, overstressed, te weinig licht, burn-out, ... Gelukkig niet met mij, hoor. Ik blijf ervoor gaan, hé, zoals de Duracell konijntjes. Misschien heb je dat wel gemerkt aan de foto's (hopelijk heb je die via mail gekregen). Soms doen je berichten me toch wel eens denken dat mensen in mijn omgeving misschien ook eens zo'n sabbat zouden kunnen gebruiken en eens echt herbronnen. Alvast nog een paar toffe maanden en tegen de zomer hier bij ons ben je vast een volleerd zeilster, tenminste als de touwen niet in de war geraken.
    Nele en Joris hebben gisteren deelgenomen aan de kwis van de school. Zij hebben 1 ploeg achter zich kunnen houden, maar er waren verzachtende omstandigheden. Zij moesten het opnemen tegen allemaal volwassen ploegen. Joris had weer een fantastisch rapport op school: 83%. Nog een weekje en zij hebben krokusvakantie. Dan gaat Nele naar Kessel-Lo voor vervolg animatorencursus. Ze houdt vol. Voor Karin is het dan ook een weekje rust. Dan kan ze misschien nog eens wat aan de pottenbakkerstafel.
    Groetjes,
    Bart