uniformen, uniformen en nog eens uniformen

23 januari 2010 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Inderdaad, deze week was dat onze hoofdtaak: uniformen uitdelen aan de 400 petekinderen. Dankzij de financiële steun van hun peetouders in België kan BIA voor ieder een broek, 2 hemden, schoenen, 2 paar sokken, een boekentas en een gevulde pennenzak kopen. Elke dag laadden de nodige spullen in auto's en bus en bezochten we een school. We startten in de Crags waar bijna 150 kinderen de nieuwe uniform pasten, een mooie foto lieten maken en met een grote glimlach weer naar de klas vertrokken.

Daarna was het de beurt aan Wittedrift en Wittedrift High School. De eerste school is een klein, gezellig schooltje dat net buiten de township ligt. Ook daar installeren we ons "winkeltje" en op enkele uren zijn de meer dan 60 kinderen aangekleed. Wat breekt mijn hart als andere leerlingen ook schoenen komen vragen... Ik weet wel dat we niet heel Afrika kunnen helpen, maar op zo'n moment zou een toverstok echt van pas komen. Met Isabelle rijd ik even naar Wittedrift High waar een aantal gesecteerde leerlingen les volgen. Deze school is duurder dan Plett Sec en het merendeel van de leerlingen is blank. Voor onze townshipkids een grote aanpassing, vermits ze bovendien op hostal wonen en enkel in de weekends naar huis gaan. Ze blinken in hun nieuwe uniform en reageren heel enthousiast op de vraag of het meevalt!

Woensdag reden we naar Kranshoek waar we meer dan 100 leerlingen in een nieuw uniform staken. Het wordt echt routine, elke dag is ons "winkeltje" sneller klaar! We krijgen elke dag hulp van Remi en Lieve en van oud-leerlingen en mama's. Leuk! In de namiddag hebben we onze eerste maandelijkse vergadering met de hele ploeg, echt fijn om met z'n allen rond de tafel ideeën uit de wisselen.

Op donderdag is mijn school als laatste aan de beurt. Meer dan 60 leerlingen passeren wanneer ik de aanwezigheidslijst aanvul. Dit keer geen jonge leerlingen, dus moeten we veel minder assisteren. Knopjes losdoen en beslissen over de maat kunnen deze leerlingen uiteraard zelf! Wanneer alle spullen weer in de auto staan, kan ik Niki gaan assisteren bij het lesgeven. De leerlingen zijn aan een essay bezig en daarvoor mogen ze op pc opzoekwerk verrichten. Omdat we met z'n beide zijn, kunnen we ze over twee lokalen spreiden en dat is een hele verbetering. Fijn dat ik op deze manier mijn steentje kan bijdragen.

Gisteren hadden we een workshop over het stellen van doelen. Onze mentoren moeten vanaf nu aan de slag met hun leerlingen, zodat ze nog meer feedback kunnen geven aan de peetouders. Bovendien is het altijd heel leuk als je doelen bereikt in het leven en de gastspreker maakt dat op een vrij Amerikaanse over-de-top manier duidelijk. Hij danst, springt, loopt heel gedreven van links naar rechts, lacht heel uitbundig en laat ons vaak zinnen herhalen. Een hele ervaring, zeker wanneer we per twee op 10 minuten een dans moeten verzinnen... Marita (een mentor van Kranshoek) en ik liggen in een deuk bij het repeteren, maar tijdens ons 'optreden' gaat het heel goed.

's Avonds houd ik het flink vol van te gaan zwemmen en naar het strand te trekken, maar dat bodyboarden werk momenteel vooral op de lachspieren! Oefening baart kunst zullen we maar denken. Bovendien moesten gisteren alle kinderen bij de training uit het water omdat iemand een haai had gespot!!! Beetje paniek op het strand en Bruce zegt me dan rustig dat je altijd moet zorgen dat je niet teveel op een "prooi" lijkt. Mijn plannen om flippers te kopen gaan dus niet door, want dan lijk je blijkbaar meer dan andere op een zeehond... Wat ik hier niet allemaal leer!

We trakteerden onszelf op een lekker etentje in het surfcafé en vandaag trekken we met een hele bende naar de camping aan de keurboomsrivier om Liesje's verjaardag te vieren. Verhalen volgen volgende week!

1. t.monique:
    25 januari 2010
    hallo Jorgi,
    we komen van Reet en vernemen van je mama en papa dat ze binnenkort weer op bezoek komen in SA! Je hebt mooie vooruitzichten. Leuk!
    Fijn dat je het nog altijd naar je zin hebt en de verrassingen nooit ver weg zijn.
    tot later met meer nieuws van ons want het is 1.30am en morgenvroeg wacht de uitwisselstudente uit Ecuador op mij om 8.30!
    kusjes
    t.monique
  2. Bart Callaert:
    27 januari 2010
    Dag Jorgi,
    Het schooljaar is blijkbaar goed van start gegaan na een deugddoende vakantie. Voor mij is er zaterdag ook een periode afgesloten en een nieuwe begonnen. Ik heb met 100 man, tijdens een reuzetoffe party, mijn 50ste verjaardag gevierd. Was je in België geweest, was je er zeker bij geweest. Ik heb genoten van elk moment. Karin, Nele, Joris, mijn familie, mijn muziekband, onze zangvereniging, mijn vrienden en collega's hebben mij van de ene verrassing in de andere doen verzeilen. En dan hebben wij zowat het kot afgebroken. Op zo'n manier 50 worden, dat raad ik iedereen aan. Je voelt je de dag nadien 80, maar dat weegt niet op tegen het plezier om je de dag voordien terug 20 te voelen.
    Kortom, ik wil je met mijn reactie toch even laten delen in de pret die wij hebben beleefd.
    Groetjes,
    Bart