een paradijs op aarde

28 augustus 2009 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

De dag begon mooi, met een zonnetje en het weekend in zicht! Op school gaat de bedrijvigheid voor de doorlichting verder. De seretaresse heeft mijn talent voor organiseren ontdekt en vindt het super dat ik haar kan assisteren met klasseren, structuur brengen, enz. en ze blijft zeggen: 'you're a blessing'

De juf van het eerste leerjaar had een prijsuitreiking voor de leerling die het mooiste kan schrijven en om het officieel te maken, vroeg ze of ik foto's kwam nemen. Ze waren echt super schattig en kregen als beloning chips of chocolade!

Later kwamen er weer een aantal toeristen voor een half uurtje langs en samen met Belinda hebben we ze wat uitleg gegeven over de organisatie, de school, het peetouderproject. De leerlingen van he eerste leerjaar trakteerden hen op liedjes en een korte modeshow. Fijn om te zien dat mensen tijdens een luxe vakantie toch even de tijd maken voor het "echte" afrika.

Nog een laatste keertje observeren en als er niets verandert, wat ik niet kan garanderen, dan geef ik vrijdag mijn eerste les. Vermits er woensdag en donderdag doorlichting passeert, kan ik toch niet in zijn plaats lesgeven, de bedoeling is dat ze zien dat het eigenlijk onmogelijk is van beide jobs (directie en lesgeven) te combineren.

Na school kwam Chris (een Brit die aan maanden in ZA woont) me ophalen aan school en na een korte rondrit door de township, nam hij me mee naar Rocky's. Even een woordje uitleg, want ik ben zeker dat ik hier nog heel wat tijd zal doorbrengen. Het is fantastische locatie voor een aantal vrijwilligers, die ook gedeeltelijk als backpackers (jeugdherberg) wordt uitgebaat. Het is een echt paradijs op aarde, volledig verbouwd, aangeplant en aangelegd door Rocky (dat hadden jullie al kunnen raden hé). Muisstil, prachtig zicht, een gigantische jacuzzi, leuke slaapplaatsen en kers op de taart: een grote groep (of hoe zeg je dat?) bavianen die op het aangrenzende land leven en uiteraard alle eten dat ze ruiken komen stelen.

In de namiddag kon ik voor de eerste keer eens skypen met thuis en daar waren ook Mikaela en de kids op bezoek. Beetje emotioneel moment, maar Michiel bracht een vrolijke noot met zijn eigen versie van "Kameleon" (een echte aanrader!)

We waren met een dertigtal voor de braai (barbecue) ingeschreven en dat was echt een leuke bende: wat vrijwilligers uit de streek, Nederlandse backpackers, kinderen van de uitbaters, ... Als aperitief startten we met een springbok, eerst muntlikeur en dan een koffielikeur er op een omgedraaid lepeltje opgegoten ("shit on grass" is een andere benaming voor diegenen die het graag plastisch hebben). Na een heerlijke braai genoten we van de hottub (40 graden!) en nadien reden we in de 3 hun gehuurde golf city weer naar huis.

1. Hanne:
    29 augustus 2009
    Weet j edat de andere naam voor dat drankje een Springbokkie is ?
  2. karlien heyman:
    29 augustus 2009
    Blij om je gevonden te hebben! Wij zijn net van vakantie en ja alles gaat weer opstarten. Ik had eigenlijk nog een mooi afscheidskaartje, maar 't is nooit bij jou geraakt(en dan wonen we nog zo dicht bij elkaar.) Misschien moet je eens een adres opgeven, zodat ik met de papieren post toch nog iets kan opsturen.
    dikke kussen
    Karlien
  3. t.monique:
    Hallo Jorgi,
    Bij de lectuur van je berichten kan ik mij wel goed aanwezig wanen. Bedankt voor je leuke beschrijvingen.
    Een vraagje : geef je les in het Afrikaans alleen of gaat het ook in het Engels?
    Je zal zeker geen verveling kennen.
    foto's laten ons ook mee genieten van de natuur, tof!
  4. katrien fagot:
    30 augustus 2009
    Ga je helemaal naar Zuid-Afrika lesgeven,
    heb je het weer aan je been: doorlichting...
    Hoe is het mogelijk...
    Enfin, de braai zal wel veel goedmaken, hé!