laatste weken

22 mei 2010 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Mijn verblijf hier loopt ten einde, wat betekent dat het drukke dagen zijn, gevuld met kantoorwerk afwerken, in de scholen de laatste dingen afwerken, inpakken, nog wat spulletjes kopen en de avonden zijn gezellig gevuld met braais en feestjes.

Vorige woensdag mocht ik mee naar de vergadering van het social network, waar ik kennis maakte met allerlei vertegenwoordigers van andere ngo’s. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen zich hier inzetten voor de gemeenschap! De passie en toewijding die ze uitstralen is echt heel ontroerend. Vermits ik hier nu ondertussen al heel wat volk ken, is het echt fijn van op dit niveau mee te kunnen vergaderen en denken.

Vorige vrijdag nam ik afscheid van Kristien en James (en uiteraard Naomi’ke!), die nu weer terug in Zambia zitten. Ondertussen zijn alle Volens-papieren opgestuurd naar Brussel. Nu is het afwachten tot september om te weten of het project wordt goedgekeurd.

Op zaterdag hadden we eerst een verjaardagsfeestje bij een vriendin die op een prachtige plekje woont! Ze heeft zicht op de hele baai van het hotel tot Robberg, super rustgevend dat ruimtegevoel. De ‘inkom’ was een flesje champagne en afgezien van 1 verklede man, was het een gezellige beestenboel van vrouwen. Veel gegibber, leuke verhalen,...

Op zaterdagavond hadden we een braai met op de achtergrond (voor de mannen op de voorgrond) de laatste rugby match voor de kwartfinales. Veel gebrul en gelach, ook een beetje “tranen” vermits de eindstand 38-10 was. Van een nederlaag gesproken. Anyway, volgens de kenners, speelden de Bulls met hun B-team, dus binnen een week, bij de finale, winnen ze sowieso... We zullen zien!

Op kantoor werkte ik de Career Guidance af. We testten bijna 150 studenten, waarmee we nadien een indiviueel gesprek voerden en daarvan moest ik een samenvattende lijst maken. Belinda is heel druk bezig met de oriëntatie van de graad 12-studenten, vermits zij binnenkort hun aanvragen naar de verschillende universiteiten of colleges moeten opsturen. Daarnaast zijn we op kantoor bezig met alles rond pr en communicatie. We hebben met Karl en Kathleen twee experten in huis en dat is echt super! Ze kennen allebei heel wat van computer, hebben een hele frisse kijk op de zaak en zijn heel gedreven om de website, powerpoint, briefwisseling, brochure een grondige opmaakbeurt te geven. Echt fijn om te zien hoe elke vrijwilliger hier op zijn manier een verschil kan maken!

In Crags ben ik op het moment bezig met een powerpoint samen te stellen over de school, de computer van de secretaresse kan nog een schoonmaakbeurt gebruiken, examens moeten getypt en verbeterd worden, elke vrijdag ontvang ik de toeristen en op het einde van de dag volgt er nog een les bij Maria in het kralenwinkeltje. Wat zal het gek zijn van hier vier maanden niet te komen... Vermits ik al van augustus in Crags aan het werk ben, heb ik een heel leuke band met de directeur en de collega’s, we maken veel plezier en het is echt heel fijn van voor hen probleempjes op te lossen! Ondertussen zijn ook Karl en Kathleen hier aan het werk, zodat we zoals gisteren op Karl’s verjaardag even bij Monkeyland konden stoppen voor een kort lunchke. Heerlijk, zeker met de geluiden van de aapjes op de achtergrond.

In Plett Sec begon de week met heel droevig nieuws, een van de collega’s (een papa van 3 kindjes) overleed plots aan een hartaanval. Tijdens een assembly werden de leerlingen ingelicht en na een mooie speech van de directeur sloot een van zijn studenten af met een mooi gedicht. Hij was het vakhoofd voor Engels dus als ik iets voor Niki moest typen, was hij diegene die even moest controleren. Een heel sympathieke en zachte man...

Vanaf donderdag  ging Christina, een nieuwe Duitse vrijwilligster die jaren in Nederland studeerde, mee naar Plett Sec. Ze neemt er mijn jobke over en zal dus Niki assisteren met computer- en verbeterwerk. Daarnaast zal ze ook Mevrouw Bowers helpen, diegene die voordien hulp kreeg van Lot. Gezellig, want zij zal ook nog even samen met mij de huiswerkklas leiden.

Op vrijdag hielden we op school een memorial service voor Meneer Donley en het was ongelooflijk mooi! In het koortje van de collega’s zongen we een lied en ook het schoolkoor zong een aantal liedjes. De leerlingen lazen gedichten voor en er waren ook twee leerlingen die een lied voor hem zongen. De weduwe was samen met de twee oudste meisjes aanwezig en er waren ook heel veel collega’s van andere scholen. Heel ontroerend!

Naast alle activiteiten probeer ik zoveel mogelijk tijd door te brengen op het strand en met de hele vriendenbende. Volgend weekend eerst mijn afscheidfeestje, een braai met aansluitend een jaren ’70-’80-fuif in een club op het strand, op zaterdag verjaardag van Joke en braai tijdens de rugbyfinale, zondag opruimen en inpakken en dan is het bijna zover... Op donderdagmorgen stijg ik op en op vrijdag rond de middag land ik in Brussel. ’s Avonds weerzien met de hele familie en op zaterdag heb ik mijn eerste Zuid-Afrikaanse braai op Belgische bodem. Als er een ding is dat je mist als je bijna 10 maanden weg bent van huis, dan is het echt wel de vriendschappen die je al jaren opbouwde, dus niks leuker dan mijn eerste zaterdagavond door te brengen met ons ‘ploegske van ’t dorp’! Een goed begin van een mooie zomer in België.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. t.monique:
    Wel, wel Jorgi,
    Wat heb je het ontzettend druk tot de laatste dag!De avonden zijn blijkbaar zelden rustig en zonder "braai". Het zal weer wennen zijn aan het Belgische levensritme.
    Met een welkomstbraai zal de overgang geleidelijk gaan.
    Ik wens je alvast een veilige reis en een blij weerzien met de familie en je vrienden.
    tot in Reet
    t.monique
  2. hilde:
    22 mei 2010
    Hallo Jorgi, wat gaat een jaar toch snel voorbij .
    Ik wens je een goede thuiskomst en een veilige vlucht .
    Het zal fijn zijn je binnenkort weer te zien , we weten al wel veel maar bijpraten kan zeker nooit kwaad .
    Lieve groet . Hilde
  3. Lut Verlinden:
    22 mei 2010
    jajaja , ik zie er al naar uit om samen te genieten van wat bubbels in de bubbels en lekker bij te kletsen! Ik wens je een goede reis terug!
    Liefs
    Lut
  4. Veerle Breyne:
    22 mei 2010
    In je huisje deelden we verlangens en mooie dromen,
    in het park te Rumst hadden we een blij weerzien, in mijn thuis leerde je mijn familie uit ZA kennen en
    ontmoette je Guy en Marleen, ik zwaaide je op je afscheidsfeest al borrelend mee uit, ik las een jaar lang al je (h)eerlijke, boeiende verhalen en dacht al eens vaker wat is mijn leven hier toch "blank" en nu zijn we ongelooflijk maar waar al een jaar verder
    en kom je even terug naar onze unieke driehoek Kontich, Aartselaar,Reet (keep smiling).
    In ieder geval pak met veel goesting die valies en kom hier maar wat zomeren in Antwerpen, Torhout- Werchteren, Lichtjes feesten in Reet, Tomorrowlanden in Boom, wat Schorremorrien ,iedereen die je liefhebt eens baai goed vastpakken, knuffelen voor 10 ,een goeie Leffe heffen,frietjes met stoofvlees eten, prinskoeken consumeren in afwachting dat je ... Wat gaan we u allemaal graag (weer)zien!
    Ik wens je met mijn nest een heerlijke thuiskomst...
    vlieg maar eens binnen hé.
    Liefs,

Veerle
  5. Florence:
    25 mei 2010
    Liefste Jorgi,
    Het is een cliche maar een jaar vliegt voorbij. Ik vond het jammer dat ik je tel gemist heb een weekje terug maar ben op de hoogte gebracht van je plannen door het thuisfront. Een hele goede reis terug naar ons kleine Belgenland en Tremelo verwacht je een dezer!
    Dikke kussen en tot heel gauw nu.
    Florence, Filip, Pauline en Louis