even iets anders

9 mei 2010 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Sinds mijn vorige berichtje gaat het leven hier zijn gewone gangetje. De laatste weken vliegen voorbij, onvoorstelbaar en elke dag is het een beetje kouder.

Op zaterdag 1 mei ging ik naar de begrafenis van Niki's broer. Gek, een bomvolle kerk en ik was de enige blanke. Niki was heel blij dat ik kwam en ik vond het zelf ook heel fijn om er voor haar te zijn. Uiteraard allemaal heel triest, 33 is ook veel te jong hé! En toch is het benijdenswaardig hoe het geloof hen in deze momenten recht houdt. Ze gaan er zo zeker van uit dat er een ander leven is bij God, dat er ook een blije sfeer hangt en er heel leuke liedjes worden gezongen. Verbazingwekkend hoe vrolijk dit volk in het leven staat, hoewel ze veel vaker met grote verliezen worden geconfronteerd!

Na de begrafenis reden Karlien en ik naar Knysna waar op dat moment de Pink Loerie (een gay parade) door de stad trok. Heel veel roze en top of the bill was ik zelf ook in het roos. Weliswaar omdat ik voor een kleurige noot wilde zorgen in de kerk en niet om enige andere reden, maar het zorgde wel voor voldoende hilariteit... De stoet was niet zo indrukwekkend, maar het was wel onvoorstelbaar hoeveel toeschouwers helemaal verkleed waren!

Op school ben ik bezig met het afwerken van de career guidance. De laatste school die we bezochten was Plett Sec en daar doen we deze week de individuele gesprekken. Hier uiteraard met nog meer de nadruk op het verder studeren, want hier testen we ook de graad 12 en zij moeten nu stilletjes aan de aanvragen voor universiteiten of colleges invullen. Belinda zit op hete kolen, want zij helpt elke student bij die aanvragen en ze is uiteraard benieuwd naar hun definitieve beslissing en hun resultaten. Bovendien hebben we ondertussen de resultaten van het eerste trimester gekregen waardoor we ook daar waar nodig leerlingen moeten aanmoedigen om een tandje bij te steken.

In de Crags loopt alles gewoon door. Ik assisteer eerst Mister Louw, tegen twaalf uur ontvang ik de toeristen die op rondreis met de blauwe vogel een bezoekje brengen aan het eerste leerjaar en nadien volg ik de bus naar Siya Phambili waar ik ondertussen Excell heb uitgelegd aan Lea. Het is zo fijn om te zien hoe enthousiast ze is over het feit dat ze nu in Word een tekst kan typen, layouten, foto kan invoegen, ... En nu kan ze zelfs het kasboek invullen in Excell. Vanaf deze week start ik met een andere mama, Maria en zo kan ik nog voor ik vertrek haar wegwijs maken in het hele computer gebeuren. Echt tof!

Daarnaast ben ik even met iets helemaal anders bezig. Twee weken geleden arriveerde Kristien hier, die werkt voor Volens, een Belgische ngo. Op dit moment werkt ze in Zambia, maar vermits dat land niet meer op de lijst staat van landen die door België worden gesteund en Zuid-Afrika wel, zou ze heel graag voor Volens hier een project opstarten. Met 4 ngo's moeten we nu samen werken om een globaal plan op te stellen dat dan in Brussel moet goedgekeurd worden. Spannend! Vermits het heel veel werk is en ze dus wel wat hulp kon gebruiken, mocht ik van Isabelle wat minder uren voor BIA werken. De voorbije week hebben we de workshop van donderdag voorbereid, waar we met de 4 ngo's de koppen weer bijeen hebben gestoken. Het zijn veel nieuwe termen, maar het is reuze boeiend om de programma's van 4 ngo's te bundelen in 1 groot gegeven. Heel wat brainstormen dus! Maar je kent me hé, hoe meer prikkels en uitdagingen, hoe liever! De week die komt ga ik opnieuw waar mogelijk een handje helpen. Ze is bovendien getrouwd met een heel leuke Zuid-Afrikaan en heeft een schat van een dochtertje Naomi. Heel leuk om nog eens zo'n klein boeleke om mijne schoot te hebben! Ze begint ook net haar stemmetje te ontdekken en dat is echt super schattig!

Daarnaast regelmatig een pintje pakken in Flashback of eens iets kleins gaan eten. Echt op het strand liggen zit er niet meer in, daarvoor wordt het net iets te koud. Sinds deze week heb ik na maanden weer kousen aan 's avonds, ja hoor, echt herfst. Stilletjes aan tijd om huiswaarts te keren! In mijn flanellen pyjama op mijn elektrisch dekentje droom ik nu van een warme zomer in Europa.

Voilà, zo zijn jullie weer op de hoogte. Via de link kom je terecht op de advertentie bij immoweb, mocht je iemand kennen die op zoek is naar een gezellig nestje. Beetje spannend, want zonder verhuur is er geen mogelijkheid om terug te komen...

Een heel dikke zoen en tot binnen een maandje!