een jaartje ouder

26 april 2010 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Hoi allemaal

Hoewel het lang stil geweest is, heb ik hier niet stil gezeten! Tegen 15 april moest de directrice weten of ik al dan niet nog een verlofstelsel wilde voor het volgende schooljaar en ik kan jullie beloven dat daar wat slapeloze nachtjes zijn bij komen kijken!

Maar laat ik niet vooruit lopen op de feiten! Eerst moet ik jullie nog vertellen dat ik van mijn ouders,  een tante en groottante potloden en pennen kreeg om uit te delen aan de leerlingen. Op de laatste dag van het trimester nam ik ze mee naar de Crags en bij een speechke van Mister Louw kregen de graad 1-6 allemaal een potlood en de andere allemaal een balpen. Groot applaus van de hele school en nadien zongen ze samen Nkosi Sikelele! Ik hoop jullie binnenkort ook de videobeelden daarvan te kunnen laten zien.

Toen ik na de vakantie terug op de Crags kwam, hadden heel wat leerlingen hun balpen of potlood in de hand en zwaaiden ze ermee toen ik passeerde. Schattig hé! Ik startte er ondertussen ook met computerlessen aan een mama die bij Siya Phambili werkt en dat verloopt echt reuze. Je zou mijn computertermen moeten horen. Ons gaan die letters opeet naar links (backspace), naar rechts (delete), de springtoets (tabulator), ... lachen hoor! Toen ik deze week voor de tweede keer kwam, had ze een hele tekst getypt in word en die hebben we dan samen verbeterd. Wat leuk om zo met haar samen te werken! Het is de bedoeling dat ze Atjie assisteert bij typen van brieven en bij het maken van de kas, dus binnenkort schakel ik over naar Excel.

In Plett Sec leert Niki elke dag iets bij op de computer. Een bijlage, powerpoint, foto's opladen, foto's op een stick zetten, ... Spijtig genoeg is deze week haar broer op 33-jarige leeftijd overleden aan een elektrische schok. Vreselijk hé! Zaterdag is de begrafenis...

In de Crags en Kranshoek waren we druk bezig met de career guidance en dat was echt heel boeiend. We hebben alle graad 9 leerlingen getoetst en ondertussen allemaal individueel studieadvies gegeven. Af en toe moet je daarbij een droom naar de hobby-afdeling verschuiven, maar jammer genoeg kan niet iedereen professioneel zangeres, danseres of voetbalspeler worden.

Tussendoor slechte nachten en ook af en toe een heel zwaar hartje, want als mijn verjaardag nadert, word ik altijd wat bang op het relationele vlak... Waar zit die prins? Is er voor mij ook een gezinsleven weggelegd? Waarom ik niet? Moet ik hier zijn of in België om de kans te vergroten? En daarnaast de andere vragen, doe ik dit opnieuw? ga ik terug naar het SJI? of probeer ik eens iets helemaal anders? Kan ik echt iedereen nog eens zoveel maanden missen? Hoe zal ik me voelen als ik er weer niet ben om een vriendin in tranen te steunen? Ach, die glazen bol zou soms zo handig zijn... Je hart volgen, doen wat je graag doen, in contact blijven met je buik, ... Noem het hoe je het wil, antwoorden op al mijn vragen zal ik niet meteen krijgen hé!

Vorige vrijdag was het dan mijn verjaardag en het was echt een ongelooflijk leuke dag! 's Morgens zongen de Crags leerkrachten happy birthday en daarna kreeg ik een grote gevulde fruitmand. Champagne, chips, appeltjes, pruimen, nougat, chocolade, ... Heerlijk! Vermits ik in alle klassen moest vragen welke leerlingen niet meer naar school kwamen en ik ze dus op het systeem mocht wissen, zongen ze in alle klassen ook nog eens een liedje. Tof hé! Heel de dag door heel leuke berichtjes van vrienden en familie! Allemaal een grote merci! Tussen drie en vijf maakte ik ons huis klaar voor de hele bende en vanaf vijf uur druppelden de gasten binnen. Eigenlijk wel een beetje spannend hoor! Je arriveert hier 8 maanden geleden, leert mondjesmaat mensen kennen op café en elders en dan nodig je ze thuis uit... Op een paar uitzonderingen na was iedereen er en dat was echt reuze grappig. Het flashbackploegje, de vrijwilligers, Liesje en Nickie met aanhang, de BIA-ploeg, Karlien... Belinda hield een mooi speechke en nadien kreeg ik even de kans om iedereen te bedanken voor het ongelooflijk welkome gevoel dat ze me gaven. Leuke cadeautjes en daarbovenop complimentjes bij mijn zelfgemaakte soepen! Iedereen vond ze reuze lekker! Vrolijk geklets en daarbij een super goede playlist die Lot en Wendy samenstelden. We sloten de avond af met z'n zessen op de dansvloer! Lot en Wendy afwisselend in charge of de laptop, af en toe geassisteerd door Aletta en Chris, Aletta, Albert en ik op de dansvloer! Reuze! Dat mis ik hier echt hoor! Leuke feestjes bij bangelijke muziek! Toen ik in mijn bedje kroop wist ik echt dat ik de juiste beslissing had genomen! Nu nog even het antwoord van de directie afwachten...

Voor de leukste verrassing van deze week moet ik jullie nog een nieuw 'personage' voorstellen. Karlien is hier in februari aangekomen om voor Volens te werken bij Sterreweg. Ze logeert in het huis van de Orca vrijwilligers dicht bij de lagune. In de paasvakantie had ze twee super toffe madammen op bezoek en door de IJsland historie zaten die vast in Cape Town. Wat doet een mens dan? Je stapt op de bus en komt naar plett! Dus deze week waren ze hier weer, ik nam hen mee naar de Crags, ging mee op stap (amai, ik recupereer niet meer zo goed als 25-jarigen...), we hadden een braaike, gewoon super gezellig! Ook Hans en Nathalie (vrijwilliger van lang geleden) waren gestrand en daarnaast arriveerden er vrijdag 2 nieuwe vrijwilligers Karl en Kathleen. Dus iedereen mee op trot en een gezellige beestenboel!

En dan nu het moment suprême: de beslissing is gevallen... Als nu de immobiliënmarkt nog een beetje meehelpt kom ik in oktober terug naar Plett om opnieuw vrijwilligerswerk te doen bij BIA. Dus verspreidt het nieuws maar, in de Nachtegaalstraat te Boom staat een fantastisch huisje te huur! Ik ga ervan uit dat het me opnieuw zal lukken van het te verhuren en daarbovenop hoop ik dat ik dat plaatske dat ik in jullie harten veroverde deze zomer (aanvullinkje: van 4 juni tot eind september vertoef ik in ons Belgenlandje) zo kan invullen dat ik er weer tegen kan om jullie opnieuw te moeten missen!

Volg zeker de link naar mijn fotoboek mapje verjaardag, want daar kan ik makkelijker foto's opladen dan op de blog.

1. tim:
    Hey Jokari,

Moar allee, wij hebben u nu al zoooo lang moeten missen...
    Wat ik niet goed heb begrepen, komt ge dan helemaal ni meer over huis?
    In ieder geval , we miss you and hope to see you soon!
    Love Tim & Ingrid.
  2. vermylen katrien:
    Hej meisje,

Wat ben ik soms jaloers op jou avonturen, geniet er met volle teugen van! Groetjes uit Bertem,
    Katrien
  3. lieve:
    26 april 2010
    waaw zeg! nog een jaartje extra dan? sjiek! Fijn dat je het ginds goed stelt! stilaan begint het weer hier mooi te worden dus kom maar effe terug!
  4. nicole:
    Lieve Jorgi,
    Dat moeten veel slaaploze nachten geweest zijn voor je deze beslissing genomen hebt! Maar tof dat je weer een jaar ginder blijft ! Geniet ervan en ga er voor! Belgie gaat niet lopen en wij hopen dat je een prachtige tijd blijft hebben ginder! We gaan u nu stilaan missen in Cadzand,dat is wel een feit!
    Dag Jorgi tot later
    Nicole en Walter.
  5. tina:
    26 april 2010
    Hello hello there......wow wat een geweldige beslissing. Als het buikgevoel je dat ingeeft, moet je dat gewoon volgen hé, ik vind het alleszins knap dat je er blijft voor gaan.
    En dan hier nog een paar dagen te laat maar zeker niet minder gemeend: nog nen hele dikke knuffel voor je verjaardag!!!!!!!!!
    Voor ons tennisavonturen zal ik dan stilaan maar een ander slachtoffer beginnen zoeken hé haha!!! Ik kijk er alvast naar uit om je in juni te zien en don't worry, jouw huisje gaat supersnel verhuurd zijn.
    TOT BINNENKORT JORGIXXXXXXXXXXXXX
  6. Lut Verlinden:
    27 april 2010
    de bubbels staan klaar dus even naar hier om te genieten en dan ..... kunnen we terug genieten van al je mooie avonturen. Ik denk dat je een goede beslissing genomen hebt.Dit kunnen ze je al niet meer afnemen ! Liefs en tot binnenkort!
  7. Kathleen:
    27 april 2010
    Hoi meid,

ja ... in verjaardagen onthouden ben ik geen krak. Dat weet je. Bij deze toch nog een iets te late maar een hele gelukkige verjaardag. xxx
    Ik vind het wel erg knap dat je die beslissing genomen hebt en ergens verbaasd me dat ook niet. Ik volg je avonturen nogal op en heb toch de indruk dat het positieve gevoel overheerst.
    Wat niet weg neemt dat ik blij zal zijn dat ik je in de zomermaanden toch een paar keer kan zien.
    De tijd die je weg was is echt voorbij gevlogen.
    We zijn hier ook met zoveel bezig dat de tijd echt snel gaat. Volgende week 8 mei staan we voor ons Disneyconcert met de kinderen en de Reetse concertband. Nog eventjes druk en spannend want het zijn en blijven kinderen, hé. Afwachten wat hun reactie is als ze moeten zingen voor een uitverkochte zaal van 300 man.
    De kriebeltjes zitten al overal in mijn buik.
    Tot slot nog de groetjes van Stef, Yanne en Filip en geniet van de laatste maand(en) daar.

xxx
    Kathleen
  8. Bart Callaert:
    2 mei 2010
    Jorgi,
    Het avonturiersbloed kruipt waar het niet gaan kan. En één jaar is geen jaar, heb je waarschijnlijk gedacht. Als ik zie wat je al allemaal hebt beleefd, dan denk ik dat ik in jouw plaats dezelfde keuze zou maken. Elk alnd en elke omgeving heeft waarschijnlijk wel zijn eigen problemen en uitdagingen, maar wat het zuiden waarschijnlijk wel op ons voor heeft is het ontbreken van stress en het zich minder druk maken in pietluttigheden. Denk even aan de stress, de Wetstraat, de eindtermen, de files en je zal meteen geen twijfels meer hebben over je besluit. Wij blijven je volgen en steunen en spring eens langs als je in België bent. Je hebt nog altijd de bubbels te goed van mijn vijftigste verjaardag.
    Groetjes,
    Bart en familie
  9. ingeborg:
    5 mei 2010
    Hola,

Gisteren een hele dag opnames gehad rond kriekbieren op het Vossenplein in Brussel! Lindemans, Boon, Girardin, Mort Subite, ... ze waren er allemaal! Je had er moeten bij zijn! Schol!

xi
  10. Nathalie en Hans:
    6 mei 2010
    Dag Jorgi in Plettenberg Bay,
    hier nog wat groetjes uit de Limburg :-) Terwijl jij daar nog kan genieten van het Afrikaanse leven, proberen wij hier weer te wennen aan ons Belgenland. en dat valt niet altijd mee. gelukkig hebben we een berg herinneringen en foto's op zak. (hoewel dat laatste nog een hoop werk zal zijn om uit te sorteren)hopelijk ginder nog steeds een gezellige beestenboel. en nog eens bedankt voor de leuke ontvangst! geniet er nog van met volle teugen, kom dan maar eens naar hier om te beseffen dat je goed beslist hebt om nog eens terug te gaan ;-)

Nathalie en Hans