IQ-testen

31 augustus 2009 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

We hielden vandaag IQ-testen in grade 9 van Kranshoek. Op die manier kunnen we ze begeleiden bij hun studiekeuze. Tot en met grade 9 (derde middelbaar) zitten alle leerlingen samen en hebben ze dus nog geen enkele keuze gemaakt. Tegen januari moeten ze in de ‘juiste’ school ingeschreven zijn en daar kunnen ze best wat hulp bij gebruiken. Veel kinderen hebben prachtige dromen, die omwille van capaciteiten of financiën niet haalbaar zijn. Dus toetsen afnemen, verbeteren, procenten berekenen en andere conclusies trekken. Boeiend om heel het proces eens mee te doen.
In de namiddag volgde ik een workshop rond ‘the circle of courage’. Op zich niets nieuws of innoverend, integendeel, maar de voorbeelden die hij gaf waren super choquerend. ‘Een kind dat honger heeft of kou lijdt, kan je niets bijleren.’ Schrijnend in welke omstandigheden ze hier soms leven. Alcoholmisbruik maakt erg veel stuk!  Hij had een kind aangesproken dat tijdens de lesuren op een bank zat buiten. ‘Ik ben ziek, dus ik kom vandaag niet naar de les’. Maar toch zat hij ziek op de bank, zelfs ziek voelde hij zich op school meer thuis dan thuis!
Wat zo confronterend is, is dat wat bij ons de uitzonderingen zijn, hier eerder de regel zijn en andersom…

Na de workshop even gaan uitwaaien in de stad. Even langs het politiekantoor (of wat daarvoor moet doorgaan) om de kopie van mijn reispas te laten legaliseren. Alles om het zo veilig mogelijk te houden! Het is echt fijn om op vijf  minuten van een ‘strandboulevard’ te wonen! Je proeft aan de wind dat de oceaan super dichtbij is.

Ik wens jullie (leerlingen en leerkrachten) morgen een fijne start! Maak een schitterend schooljaar van!