kerstfeestje en grade 9 tour

18 december 2009 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Zoals ik jullie al beloofde een hele berg foto's en verhalen over het kerstfeestje van BIA en de eindejaarsreis van graad 9 van de Crags.

Op de morgen van het kerstfeestje was ik al om 7 uur op school omdat er inspectie kwam voor de resultaten en er was iets misgelopen met het computerprogramma. Om een of andere reden was Mister Louw er van overtuigd dat ik het zou kunnen oplossen en dat verhoogde de spanning enorm! Na een uurtje proberen met een excell bestand vol macro's moest ik het echter opgeven, maar een paar uurtjes later kreeg ik van Mister Louw een telefoontje dat ik het blijkbaar toch had opgelost en dat de inspectie tevreden was. Wat een opluchting!

Nadien kerstfeestje met de hele BIA-ploeg. We gingen naar Plett Game Reserve en dat was heerlijk. Ik zag er leeuwen, giraffen en nijlpaarden en dat was voordien nog niet gelukt. Nu nog neushoorns en tijgers! We hadden er ook lunch, speeches, spelletjes enzo. Op mijn kroon stond Mr. Louw's Sexy Seckie, want dat is zijn bijnaam voor mij. Ofwel zegt hij: Have no fear, Jørgi is near! Ongelooflijk! Het was meteen ook het afscheidsfeestje voor Elke, Gerlinde, Lotte en Charlotte, want zij vertrokken allemaal naar huis.

Donderdag hield Mr Louw een speech op school, kregen de kinderen hun rapport en hielden we met de leerkrachten een braai op het strand. Kei gezellig!

Vrijdag vertrok ik met grade 9 op eindejaarsreis. Na 9 jaar op Crags, wat voor hen de dorpsschool is, vertrekken ze naar Secondary Schools en dat is voor hen allemaal echt een heel groot afscheid. Wat een ervaring! Ik heb vaak op mijn tanden moeten bijten, mijn ogen vielen vaak open van verbazing, een echte eye-opener! De details laat ik nog even bezinken voor ik ze met jullie deel, maar ik geef alvast een commentaar bij de foto's. Ze versierden de bus, we reden een half uur toeterend door alle straten van de township en reden via jeffrey's bay naar port elisabeth. Onderweg stopten we in een community project waar ze met subsidies zakken voor schapenwol stikten en bedrukten en slaplantjes zaaiden. Boeiend voor de kids en voor mij pure nostalgie, want het rook er echt naar Bompa Van Hoof zijn bloemenserres, een vochtige warme lucht... Na aankomst in een school in P.E. reden we naar de gevangenis waar we matrassen mochten lenen en 's avonds gingen we naar een shopping center en naar de film "2012". Op zaterdag bezochten we het Oceanarium en 's avonds gingen we naar de Boardwalk, een game center in een mooie setting. Op zondag gingen we zwemmen en bezochten we het voetbalstadion voor de world cup en gingen we naar de kermis. De kinderen genoten van de meeste activiteiten hoewel ze vaak steendood waren, vermits ze zowel vrijdag- als zondagnacht geen minuut sliepen... Maandagnamiddag pikte Bruce me aan school op en gingen we een pintje drinken bij Rocky's en jullie kunnen niet geloven hoe blij ik was terug thuis te zijn!

En nu ben ik weer terug in Plett en geniet ik van de drukte in de straten en de rust thuis. De rijke Zuid-Afrikanen komen hier hun vakantie doorbrengen en dat doen ze heel luidruchtig in super chique en dure wagens. De lokale bevolking moet nu geld verdienen voor de rest van het jaar, dus hard werken en de vrije tijd thuis doorbrengen, want de hele stad is door de toeristen ingenomen.

Het weer is nog steeds wisselvallig. 25 graden en bewolkt en na een uurtje bikiniweer tot de wolken weer verschijnen en er zelfs een klein regenbuitje valt. Ik vind die regen jammer, maar de lokale bevolking doet stiekem regendansjes omdat het land echt begint af te zien van de droogte. Overal hangen posters en krijgen mensen info over zuinig omgaan met water.

In het huis woon ik nu nog met Joke tot er in januari nieuwe vrijwilligers arriveren. We hebben vaak compagnie van Anneleen, een vroegere vrijwilligster die besliste van naar Zuid-Afrika te emigreren. Ieder gaat zijn eigen gangetje en we genieten van het leven!

Iedereen maakt zich ondertussen op voor de feestdagen. In de winkels klinkt kerstmuziek, alles is versierd, maar voor mij blijft het gekke combinatie van kerst te vieren bij 25 graden met een shortje en een T-shirt... Het maakt het wel makkelijker om niet te veel aan thuis te denken, want kerst vind ik echt zo'n familiegebeuren...

Ik wens jullie allemaal een heel fijne vakantie, gezellige feestdagen en een bruisend 2010!

1. Gerda Quintens:
    18 december 2009
    Dag Jorgi

Als ik het zo zien, beleef je echt wel de tijd van je leven !
    Vanuit het koude België, jaja, hier ligt zeker 10cm sneeuw, wens ik je prettige kerstdagen en veel geluk, plezier,... in 't Nieuwe Jaar !

Veel groetjes
    Gerda Quintens
  2. Kristine Van Mechelen:
    20 december 2009
    Hey Jorgi!!

Jij beleeft inderdaad de tijd van je leven!
    Ik ben echt heel blij voor jou dat je die beslissing hebt genomen! Zo een ervaring!
    Ik ben nu ook heel blij dat het vakantie is. Momenteel is het aan het sneeuwen en er is ook veel wind. (35°C verschil met jullie!!)
    Misschien hebben we een witte kerst! Voor jou ook een fine kerst en een gezond, gezellig, avontuurlijk 2010!
    Lieve groetjes,

Kristine
  3. Ann:
    22 december 2009
    Dag Jorgi,

Ik geniet nog steeds met volle teugen van je verhalen.
    Veel plezier met Kerst! Een "warm" gevoel zal je er zeker en vast aan over houden :-) .
    Wij klinken alvast op jou in Reet, beloofd.

Veel liefs,
    Ann
  4. t.monique:
    23 december 2009
    dag Jorgi,
    hartelijke wensen voor een ongewone kerst in een bijzondere omgeving die je nooit zal vergeten.
    Veel vreugde en gezondheid in 2010!
    Bedankt voor je fantastische verslagen die ik met veel interesse lees.
    We zullen aan je denken in Reet zoals we denken aan Thierry en Sophie, Véronique en Steven en de kleindinderen.
    In CH zal het werkendag zijn tijdens de drukste periode van het jaar. De "Kuwaities" ontvluchten het land om een beetje te herademen in Jordanië. Alle documenten waren klaar behalve een doorlaatbewijs om met de auto door Saoudi-Arabië te rijden met hun auto. Die Arabieren zijn alles behalve gemakkelijk. Ze hebben inlichtingen dat de Jordaniërs lieve mensen zijn! We wachten af.
    groetjes en nieuwjaarskusjes
    t.monique en aanhang her en der!
  5. Smets Peter:
    2 april 2010
    he Jorgi,
    wil je geloven dat ik U mis.
    ik zag onlangs Uwe papa in de tuin werken en dacht bij mezelf, hoe zou het met ons Jorgi zijn?
    Vertel mij dat ne keer?
    Het beeld dat ik me voor hou is dat jij bijna of toch regelmatig lacht en dat maakt een mens gelukkig.
    ik hoop dat je dat ook bent(gelukkig) ginder in het verre Zuid Afrika
    Ik ben nu sinds een jaartje bij een Bmw motoclub en enkele mensen willen een trip maken naar ZA en als dat zo is zal ik proberen jou op te zoeken. En iemand met zulke lach zal dat niet moeilijk zijn!!!
    Groetjes Peter alias smetje