inrichten, afronden en vertrekken

29 oktober 2009 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Zondag was een heel productieve dag, langzaam aan gestart, maar na de middag schoten we in volle actie. Mike, een vriend van Bruce die naar Canade emigreert, heeft besloten van alle meubels en spullen die niet mee emigreren of in zijn container kunnen, bij Bruce te stockeren. Dat betekent dus verhuizen geblazen zodat de villa elke dag een beetje meer gevuld raakt. Mike woont in Keurbooms, dus dat was een leuk extraatje! Een prachtig zicht op de baai, afgewisseld met verhuizen en puzzelen op de aanhangwagen. Toen we met de eerste lading huiswaarts keerden, had ik eindelijk eens de kans van baboons/bavianen/bobbejaans te fotograferen op straat. En wat ik jullie al een paar keer vertelde, 4 seizoenen in 1 dag, op een half uur ging het van een leuke lentedag naar een verschrikkelijke herfststorm! Gedaan met het mooie uitzicht en met een gezellige braai op het terras... Maar wel tijd voor een extraatje: in het BIA-huis hebben we recht op een half uur skype per week, maar hier bij Mike zijn er geen limieten. Dus even skypen met videobeelden naar het thuisfront, de laatste afspraken en bestellingen voor de reis. Ik heb geluk want iedereen zit verzameld rond de pc: mama en papa, zussen, schoonbroers en uiteraard doet Michiel uitbundig zijn verhaal. Spannend hoeveel hij leert in het eerste leerjaar, wat gaan de kids ongelooflijk gegroeid zijn als ik weer thuis ben!

Op maandag kwamen er meer spullen, zodat het huis tegen het bezoek van Yuko echt gezellig gevuld raakte. Zij is een Japanse die werkt op Modgaji en daar al meer dan een jaar elke morgen met de cheeta’s op jacht gaat. Het was echt leuk om haar te leren kennen! Ze had super fijne verhalen bij over alle beesten die op Modgaji verblijven: cheeta’s, meerkat,...  en elk verhaal ging vergezeld van heel wat mooie foto’s. (Wat hadden jullie anders verwacht van een Japanse?) We wisselden ervaringen uit, onze telefoonnummers, echte vrouwenklapkes en maakten een afspraak voor december. Dan zullen we om halfvijf ’s morgens met de cheeta’s wandelen, omdat het tegen de middag 40 graden is in de Karoo. Spannend!

Dinsdag deden Joke, Gerlinde, Ellen (een vriendin  van Isabelle die voor enkele dagen mee op pad ging) en ik een proefexamen wiskunde in grade 6. Dit was een examen dat ineens ook diende als evaluatie van de leerkrachten (rekening houdend met het feit dat ze in hun verbetersleutel 3 fouten maakten, kan dat tellen he). Van de bijna 100 leerlingen waren er spijtig genoeg geen derde geslaagd en dat betekent hier meer dan 40 procent (ik ben er zeker van dat de leerlingen die dit lezen het een goed idee zouden vinden hé!).  Onvoorstelbaar hoe laag het niveau hier is... Ik zou het reuze frustrerend vinden, maar voor de leerkrachten hier is dat blijkbaar niet zo’n probleem, die hebben hun lat al lang verlaagd.

Op woensdag werkte ik op de Crags alles af, want wanneer ik tegen eind november terug ben, zijn ze al bezig met de examens. Nog een laatste vergadering met Meneer Louw en een laatste keer afterschool met mijn gemotiveerde bende, gevolgd door het thuisbrengen van Juzeem en Clayton, die nog steeds wuivend als the Queen mum door de township rijden! Vanaf volgende week neemt Joke dit groepje over.

’s Avonds valies pakken, kamer opruimen voor Joke (zij trekt voor 3 weken in mijn “flat”), nog een etentje met Yuko en een laatste nachtje in Plettenberg. Vreemd hoe thuis dit stadje voor me voelt, wil je geloven dat ik het hier zal missen die twee weken op rondreis met mijn ouders....

Donderdag nog een laatste checkup van de wagen, de drie mannen zijn zo bezorgd... Zowel Rob als Mike en Bruce geven me nog wat last minute tips, mijn auto krijgt nog een poetsbeurt, en na een reuze ontbijt kan de reis beginnen. Na 500 kilometer via de N2 arriveer ik in Strand, waar ik in de backpackers van een heel fijne alleenstaande mama een bed heb gereserveerd.  Ze heeft voor de rest geen enkele gast en dat betekent dat ik na meer dan 2 maanden een huisje voor mezelf heb: keuken, living, tuintje, badkamer (met ligbad!) en een heerlijk dubbelbed. Het doet me verlangen naar mijn eigen nestje in Boom! Wat voelt het soms gek en tegelijk heerlijk trots dat ik in België een eigen zelf gerenoveerd plekje heb! En dat in een straatje met de allerbeste buren (tot achter het hoekje zelfs!). Ik ben nog op tijd voor een strandwandeling en vind een KFC (hoeveel geluk kan je hebben, een eigen plek en junkfood!). Bovendien zie ik na meer dan 2 maanden nog eens hoge flatgebouwen. Gek!

1. Veerle Breyne:
    6 december 2009
    Dag Jorgi,

Ik heb de tijd genomen om nog eens flink bij te lezen.
    Zo heerlijk om al je verhalen, avonturen ,je voelen en denken te lezen.
    En mama en papa zijn geweest.Super!!Dat was vast en zeker overheerlijk en ook emo. Ik hoor je het nog zeggen met je afscheidsfeest in Boom dat ze rond Allerheiligen bij jou op vakantie zouden komen. Man man en we zijn nu al weer december. Voor je het weet
    is het al afteltijd...neen nog niet aan denken.
    Ik genoot van de dingen die ik daar in ZA ook met Nik deed: Stellenbosch Franshoek, de wijndomeinen
    Hermanus, Kaap de Goede Hoop, Gordon Bay ....
    En al dat baai lekkere eten...
    Ook mijn dochter Katelijne heeft weer de ZA-blues.
    Dat virusje sluipt af en toe ongegeneerd binnen, je bent al gewaarschuwd en meestal gaat het maar over met enkele zakdoeken tranen....
    Toch gek hoe je zo verbonden kunt geraken met mensen, een land, de natuur, de vrijheid het leven daar. Mijn inziens zal dat 4-Rusje levenslang in haar hart huizen.Koop ik al extra zakdoekjes bij je terugkeer ha ha?
    Margot heeft veel werk met haar stage voor orthopedagogie. Ze begeleidt volwassen mentaal gehandicapten.Joost heeft examens in St Jozef.
    Na een zenuwachtige inloopperiode is hij nu blij dat hij dag na dag de examenreeks kan afwerken.
    Ik zag in de straat de eerste Kerstverlichtingen bij de buren hangen.....mooi toch.En ik ontving de eerste mails voor Putteke winter in Boom, remember en voor warme wijnwandelingen in het bos.
    Voor zoveel zaligheids met mensen weten ze Veerle echt wonen.Toch fijn.
    Ik startte vorige week weer met een nieuwe lotgenotengroep voor jonge weduwnaars en weduwen.
    (10 mensen,leeftijd tussen de 32 en 52)
    Neen de tijd heelt niet alle wonden maar de tijd geeft wel veel ontdekkingen.
    Ik ben erg blij wat ik als vrijwilliger voor zovele rouwende mensen of mensen met verlies kan betekenen. Maar soms voel ik me ook machteloos dat ik nog niet meer kan doen.
    Er is nog zo veel nood aan ondersteuning, begeleiding , een luisterend oor.
    Ach dat gevoel heb jij daar allicht ook al 1000x gehad, niet?
    Die druppel op de hete plaat toch mogen zijn ja het is en blijft zinvol.
    Lieve Jorgi nog heel veel goeds daar op je Plettenbergweg. Op de foto's zie ik veel gelukzaligheid. Het doet me deugd. Dat je ook mag vinden wat we zo openhartig deelden.
    Jorgi- demaaktkinderenblijmagneet!
    Ik gun jou die gedachte en energie.
    Lieve groeten uit een regenachtig Aartselaar en een hartgroet en knuffel van je maatje
    Veerle