girls GI Jane camp

19 oktober 2009 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Het voorbije weekend gingen we met 56 BIA meisjes vanaf grade 9 op kamp. Dit keer logeerden we dicht bij Kranshoek in Starling Backpackers. Joke en ik waren samen groepsleidsters van Alpha, het team met alle leuke meisjes van mijn grade 8. Dat was dus reuzegezellig. Ze zijn heel benieuwd naar het leven in Europa, in België en bleven maar vragen stellen. Verschillende leren heel graag Nederlands en ze vinden het super als ik Nederlands praat in plaats van Engels of Afrikaans. Zelfs in de klas vragen ze vaak naar de vertaling in het Nederlands.

We startten met een doorschuifsysteempje met vlaggen maken, groepskreet creëren en zwemmen. Vlakbij was een overdekt zwembad en het was heerlijk om na 8 weken nog eens echt te kunnen zwemmen! De meisjes amuseerden zich rot! We speelden een uur in het water met ballen, mousse buizen, ... Grandioos! Sommige van de meisjes waren wel erg bang. Die moest ik bij hun hand langs de kant leiden. Gek, terwijl ze al 14 jaar zijn. Bewijst meteen het nut van ons zwemprogramma!

Nadien was het tijd voor het eten, een voorstelling van vlaggen en kreten en nog wat dansen.

Zaterdag startte met een stevig ontbijt en we hadden weer een aantal gastsprekers in verband met hun schoolcarrière. Dit keer kwam er een verpleegster, een apothekeres, een ambulancier en opnieuw Uncle Nicky van de politie. De meisjes luisterden heel aandachtig en stelden telkens nog een aantal extra vragen. Nadien maakten we een wandeling, terwijl een deel naar de begrafenis van een BIA-meisje van 9 jaar oud ging.  Ze stierf erg plots en was erg graag gezien. Heel wat meisjes van haar school gingen mee en Joke las op de begrafenis een Nederlandse tekst voor. Ze vertelde me dat het allemaal heel mooi en sereen verliep.  Iedereen is hier ongelooflijk gelovig en dat hielp hen blijkbaar bij het afscheid.

's Avonds werd er gedanst en opnieuw vroeg naar bed.  Eigenlijk zijn de kinderen gewoon van met de zon te leven. Ze staan om half zes op en gaan rond 8 uur slapen... Dus om tien uur lichten uit is echt het maximum!

Zondagvoormiddag sloten we het weekend af met een evaluatiemoment en bovendien maakten de meisjes voor hun peetouders mooi versierde verslagjes, want dit kamp zou niet kunnen doorgaan zonder hun financiële steun!

Vermits het prachtig weer was, kon ik zondagnamiddag genieten van een siësta bij het zwembad, een heerlijke afsluiter van het weekend!