een heerlijke paasvakantie

12 april 2013 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Hoi allemaal

Meer dan een jaar geleden, dus kruip ik nog eens in mijn pen om het vervolg te schrijven op de Afrikaanse avonturen. Op zondag 31 maart vertrok ik met een bomvolle valies richting Zaventem. Raar maar waar, mijn vluchtnummer verscheen noch op het grote zwarte overzichtsscherm noch op een van de tv-schermen... toch wel lichte paniek hoor. Aan de balie deed de Lufthansa medewerkster heel moeilijk over een kilo overgewicht (van de valies hé), maar gelukkig was de verantwoordelijke heel behulpzaam en maakte ze een uitzondering vermits ik meer dan 10 kilo ingezamelde kleurpotloden bij had voor de school in de Crags. Met een grote 'dank je wel' aan de collega's van het SJI en vrienden. Via Frankfurt en Johannesburg stond ik maandag om elf uur 's morgens in Kaapstad en werd ik opgewacht door Marleen en Guy. Mijn valies was jammer genoeg in Johannesburg gestrand, die hebben ze gelukkig vier uur later afgeleverd.

Na een korte rit arriveerden we in Strand bij Graham en Ester, waar we meteen de braaikamer indoken en heerlijke lamskotelletjes braaiden. Buiten was het vrij koud en regende het af en toe, maar gelukkig zaten we op het terras beschut en hadden we toch een prachtig zicht op het strand van Strand.

Tegen de avond lag ik weer in mijn bedje in Betty's Bay.  Fantastisch zicht vanop het terras. De bergen aan de ene zijde en de oceaan aan de andere. Wat kan een mens zich meer wensen?

Volgende dagen rustig in Betty's Bay en Kleinmond verbleven, af en toe wolken, veel wind en regelmatig de zon op mijn bolleke. Na die lange winter in België echt heel welkom! 's Avonds altijd super lekker eten van chef Guy en daarbij heerlijke verwennerij van Marleen.

Op donderdag vertrok ik in Hermanus met mijn huurautootje richting Knysna. Toen ik de kleur van mijn wagentje vroeg, kreeg ik prompt als antwoord: "Blue, as last year!" Blijkbaar ben ik daar de enige klant die meer in de kleur dan in het merk geïnteresseerd is. Gelukkig blauw, want op grote parkings lijken al die witte huurautootjes op elkaar. 410 km rijden is in Zuid-Afrika geen uitzondering, maar toch moet je telkens heel aandachtig rijden. Overstekende babboons, grazende koeien en geiten op de wegberm (zonder fence), overstekende voetgangers, taxibusjes op de pechstrook... allemaal geen uitzonderingen hoor. Bovendien is het grootste stuk op een baan met 1 op en 1 af, waardoor je op de pechstrook moet rijden als je iemand wil laten voorbijsteken. Geeft soms spannende momenten!!!

Tegen de avond was ik in Knysna met een lading leuke aankopen van in het shopping center van George, veruit een van de mooiste van het land. Nicky die voordien in Plett woonde en waar ik al tweemaal logeerde, is naar Knysna verhuisd, vandaar mijn eerste stopje hier. Ik volgde haar tot bij haar cottage, man man man... een afrit om u tegen te zeggen, 5 minuten bergen op en af rijden en regelmatig hellingen die enkel in eerste versnelling te nemen waren. Maar als beloning een fantastich zicht bij het wakker worden!

Na wat winkelen in Knysna en een fantastische lunch bij de Knysna Lagoon van 1 kg prawns voor 99 ZAR, wat grofweg overeenkomt met 10 EUR werd de reis verdergezet naar Plett, home sweet home.

Een glaasje wijn met de dames van Holiday Plett om de start van het weekend te vieren, een stop bij de supermarkt en de drankwinkel (vanaf zaterdagmiddag en zondag kan je geen drank kopen hé, dus moet je voorraad hebben voor alle feestjes die eventueel nog volgen) ging het richting de farm van Liesje en Jarred (en little Jack van 5,5 jaar oud) waar Liesje de vriendenploeg had uitgenodigd voor een welkomstbraai! Heerlijk!

Het weekend was gevuld met heel fijne momenten met de ploeg. Op zaterdag bezochten we Alex in Knysna Elephant Park, die de trotse "papa" is geworden van een olifantje.Het kleintje was ondertussen vier weken, maar werd jammer genoeg rejected door de mama. Betekende dat een aantal vrijwilligers het moesten voeden: elke 2 uur 4 liter babypoedermelk. Super schattig ding, je zal het beamen als je de foto's gezien hebt! (Maandag belde Alex me om te vertellen dat de ontmoeting met de kudde olifanten vrij goed was meegevallen, dus met een beetje geluk komt met dit kleintje alles goed.) Nadien genoten we van de rust op de boerderij en na een fijne rugbymatch met Marian en Cassie volgde een etentje in een nieuw restaurant in Plett. Heerlijk!

Op zondag ontbijt in de skiboatclub met de hele ploeg en nadien richting Plett Game Reserve waar ik dit keer geen echte rit betaalde, maar gewoon de driveway up and down reden tot aan de lodge. We hadden super veel geluk: 2 neushoorns van heel dichtbij en een mannetjes giraf die heel sierlijk de helling afwandelde, de weg overstak en nadien op zijn dooie gemakje van een bladeren van een boom begon te smullen. Super! Prachtige foto's!

Op maandag ging ik met de 10 kilo kleurpotloden naar de Crags. Eerst een heel leuke babbel met Mister Ben Louw, de headmaster en nadien richting grade 1. Miss Koeberg was zo reuzeblij met de potloodjes! Zelfs met de plastieken dozen waarin ik een deel had gestoken. De hele klas zong een liedje om te bedanken, ik vrees alleen dat de opname met mijn fototoestelletje niet gelukt is. De babbel met Ben was super gezellig. Het gaat echt goed met de school. Een extra grade R klas (dat is de derde kleuterklas hé, de enige die ze hier hebben) waar zelfs het department een nieuw lokaal voor aan het bouwen is. Grade 9 (derde middelbaar) is ondertussen verhuisd naar Plett Sec en volgend jaar gaat ook Grade 8 verhuizen. Het houden van de tucht maakt dat natuurlijk veel makkelijker. Hij vroeg uiteraard weer wanneer ik terug hier kom werken. Toch echt fijn hé!

Daarna reed ik richting Tenikwa, een opvangcentrum voor allerlei katachtigen. Op de foto's zie je een aantal van hen: cheetah, luipaard, rooikat, lynckx... Prachtige beesten om in actie te zien! Dan nog een korte stop bij de mama's die nog steeds prachtige juweeltjes en dergelijke maken. Echt een succesverhaal!

In de namiddag had ik afgesproken met Niki Manuel, mijn collega van Plett Secondary School. Een heel gezellige babbel. Ook op die school gaat het goed. Ze hebben een aantal containerklassen staan omdat ze nu die grade 8 en 9 van de Crags ook een plaatske moeten geven. Reuzeleuk om haar terug te zien. Toen ze vorig jaar op bezoek kwam in België lag ik in de kliniek met die appendicitis he.

's Avonds hadden Liesje en ik een super gezellige Vlaamse avond met een Rummikub competitie die met veel glorie door Liesje werd gewonnen. Echt heel fijn om hier te logeren. Jack vond het reuze dat ik in het "bottom bed" van zijn "double decker" sliep. Ze zijn ondertussen een cottage aan het bouwen die verhuurd zal worden aan toeristen.Daar horen jullie later zeker nog heel wat over!

Dinsdag was al meteen mijn laatste dag in Plett, wat vliegt de tijd hier nogal! Jammer genoeg gietende regen en veel wolken. Winkelen was dan de enige optie en ik heb echt super leuke dingen gevonden voor heel weinig geld. De zomersolden zijn nu volledig voorbij, ik moest echt in elke winkel kiezen aan zo'n rest rekje met de laatste stuks, natuurlijke goeie deals hé. 's Avonds hadden we een heerlijk etentje bij de Table met Liesje, Jarred, Jack, Marian en Cassie. Ongelooflijk hoe je kan genieten van een vriendschap ook al zie je elkaar maar heel zelden.

Op woensdag gaf ik mijn autootje weer af en nu geniet ik weer van de rust in Betty's Bay. In Plett vragen ze me "WHY?" als ik vertel dat ik naar Betty's Bay gaan. Grappig he! We stopten op weg van Hermanus naar Betty's Bay nog bij een wijnfarm voor een wijnproeverij. Heerlijk en een prachtig zicht! Hier is het weer puur Vlaams, afgewisseld met Afrikaans. Er wordt hier absoluut geen Engels gesproken, echt een regenboognatie dit prachtige land.

Nu staan er nog een wandeling in de botanische tuin, een braai voor een jarige buur, een etentje met Graham en Ester, een concertje in Pringle Bay en een lunch met andere Vlaamse vrienden op het agenda. Genieten dus hé! De zon schijnt hier volop, dus moet ik een plekje uit de wind vinden en kan ik heerlijk genieten van mijn leesboeken.

Zondag gaat het weer richting Cape Town en dan via Johannesburg en Munchen naar Brussel waar ik om half elf 's morgens land. Recht naar school om dan om 13 uur mijn schatten van 1M en 2STVB te verwelkomen na de twee weken paasvakantie. Op dinsdag word ik 39, dat zal ook een slagje geven ;-)

Hopelijk genoten jullie van het lezen van deze avonturen en van de foto's die erbij horen! Veel groetjes x

1. T monique/Hechtel:
    14 april 2013
    Je hebt weer een "wirbelende" reis achter de rug Jorgi! Proficiat voor de steun die je bracht aan de leerlingen die het erg nodig hebben.
    Het is telkens een beetje reizen als ik je reisverslag lees.
    tot ziens en hopelijk ben je veilig geland. Ergens in de lucht heb je het vliegtuig gekruist dat Steven en Tom terug naar Buja bracht vandaag zondag 14/4/13; Thierry is ondertussen ook thuis in CH,maar met de trein. groetjes; t monique